Köpgarantin och servicegaranti gått ut och det är fortfarande fel på varan, vad gör man då?

Hej Lawline!

I augusti 2017 köpte jag en laptop till min son. Efter 10 månaders användning släppte chassit (skärmen) vid båda gångjärnen, vilket ledde till att bilden slocknade och datorn blev obrukbar.

Då lämnade vi in den på service enligt köpgarantin (som var 1 år) och den reparerades. Men ca 10 månader senare kom exakt samma problem tillbaka. Nu menar företaget att både köpgarantin (den första på 1 år) och servicegarantin (som var 3 månader) har gått ut, och att de inte kan hjälpa oss längre.

Kan jag använda mig av konsumentköplagen eller reklamationsrätt på något sätt för att få avhjälpning eller häva köpet?

Tack för er hjälp!

Vänligen,

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Ja precis som du nämner kan du använda dig av din reklamationsrätt enligt 23 § konsumentköplagen (KköpL). Men för att företaget ska behöva stå för kostnader att åtgärda felet krävs att det är ett ursprungligt fel, alltså ett fel som fanns från början men som visat sig först senare, se 16 § och 20 - 20 a §§ KköpL.

Reklamation innebär att du klagar på köpet. Vid en reklamation har du i första hand rätt till ett avhjälpande eller omleverans, se 26 § KköpL.

Det är du som har bevisbördan om det skulle vara så att ni inte kommer överens. Du kan bevisa att samma fel uppståt tio månader tidigare. Du kan även ta iväg datorn på en felsökning och med ett utlåtande från kunnig som bevisar att det är ett ursprungligt fel och inget fel som ni kan ha orsakat.

För att en hävning ska bli aktuell ska samma fel åtgärdats två gånger och uppstå för en tredje gång. Vid olika fel får man stå ut med några fler avhjälpningsförsök innan en hävning blir aktuell.

Jag hoppas det ordnar sig!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare