FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/04/2019

Köpekontrakt bil

Hej !

Säljer min bil nu och ska upprätta ett köpeavtal med avbetalning på 2000 kr/månad tills köparen betalt 50000 kr. Jag vill få med att om köparen inte kan fullfölja betalningen och bilen säljs så ska resterande av pengarna betalas in till säljaren. Hur kan man få till detta med avbetalningen så det blir juridiskt bindande och måste varje avbetalning vara med på pappret eller räcker det med kontoutdrag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har antagit att det rör sig om ett köp mellan privatpersoner och har baserat mitt svar på det.

Det som blir enklast i min mening är att du skriver ett köpeavtal med den som ska köpa bilen där det framgår att betalning sker månadsvis enligt upprättat skuldebrev. Då skriver ni i, ett förslagsvis enkelt skuldebrev, skuldebrevet att betalning ska ske med 2000 kronor per månad i 25 månader till ägaren av skuldebrevet. Då behöver ni inte krångla med att skriva in alla belopp då det är samma under de månader som skuldebrevet är giltigt.

Om inte betalning fullgörs och du vill ha tillbaka resterande pengar måste detta skrivs in som ett villkor i köpekontraktet för att det ska vara giltigt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare