FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/08/2019

Köpeavtal som inte fullföljts av säljare - vad kan jag som köpare göra?

Hej,

Mitt ärende handlar om en liten pengsumma som en person är skyldig mig. Jag har genom MARKET på facebook köpt en vara av annonsören. Swishat 150 kr. En stund senare upptäckte jag att platsen på kartan inte stämde med hennes faktiska adress (för långt att hämta varan och omöjligt att skicka per post). Då avstod jag från köpet och hon lovade swisha tillbaka pengarna. Det har hon inte gjort trots en vecka har gått. Hon har hittat på många ursäkter till förseningen, inte svarat på mina meddelanden. Till sist ringde jag henne från dolt nummer. Hon svarade och fortsatt i samma anda, ursäkter mm. Vad kan jag göra? Det handlar knappast om pengar. Det är en princip sak för mig. Människan är en oförskämd bedragare och jag vill inte släppa detta.

Mvh,

Anna

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olika handlingsalternativ
I syfte att återfå dina pengar kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten i enlighet med lag om betalningsföreläggande och handräckning. En sådan ansökan får avse att säljaren ska betala en penningfordran som är förfallen till betalning, om förlikning är tillåten i saken (2 §). Om säljaren skulle ha betalt pengarna åter vid denna tidpunkt men detta inte skett kan du alltså vända dig till Kronofogdemyndigheten med en skriftlig ansökan (9 §). I ansökan ska du ange ett yrkande och grunden för det, vilket innebär vad du kräver och varför du kräver detta (10 §). Vidare information om vad ansökan ska innehålla hittar du på Kronofogdemyndighetens hemsida. Det kostar 300 kronor att ansöka, men dessa 300 kronorna kan du begära ersättning för i din ansökan.

Ett annat tillvägagångssätt kan vara att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten enligt ovanstående lag, för det fall du vill fullfölja avtalet och få varan som du betalt för, istället för de erlagda pengarna (3 §). Detta fungerar dock inte om ni avtalat om att du ska avstå från köpet mot återbetalning av pengarna, eftersom avtalet då fått nytt innehåll. I sådana fall får du istället ansöka om betalningsföreläggande enligt ovanstående.

Du kan givetvis också välja att göra en vanlig polisanmälan på Polismyndighetens hemsida för det bedrägeri hon utsatt dig för.

För att förhindra att en liknande situation uppstår i framtiden
Vad som gäller vid köp av varor mellan privatpersoner regleras av köplagen. Enligt köplagen har du en så kallad detentionsrätt, vilket innebär att du som köpare har rätt att hålla inne din betalning tills dess varan ställs dig till handa eller ställs till ditt förfogande i enlighet med avtalet (49 §).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jonna AnderbergRådgivare