Köpare som inte betalar och har högt skuldsaldo hos KFM, vad är möjligheten att få betalt?

Jag sålde en bil på blocket som var min fars. Mannen som köpte den kom hem till mig,han var intresserad och vill köpa den . Han skrev på ägarbyte och började sen med en "överföring av pengar. Detta var en fredag em och det skulle ta en arbetsdag för pengarna att komma in. Jag fick referens nummer etc. Jag litade på honom och han fick bilen. Vi skrev däremot kontrakt där han skriver att pengarna ska vara inne måndagen senast kl 17.

När han åkt upptäcker vi att han stulit med sig ägarbeviset. Jag ringer honom och han säger att han kan komma förbi med det på måndag om pengarna inte kommit in.åter igen,dum som jag är litar jag på det.

Måndag kommer.. inga pengar.. ägarbytet på bilen sker..

Vi har telefon kontakt hela tiden där han skyller på det ena eller det andra..

Polisanmälan upprättas men läggs efter en kort tid ner..

3000:- fick jag överfört några dagar senare.. bortförklaringar på vart resten av pengarna är.

Kronofogden är kontaktad. Han har inte skrivit på delgivning papper och har redan nu en total KF skuld på över en miljon men ej registrerad inkomst.

Vad kan jag göra? Skulden är kvar på 21 000:-. Är det värt att dra det till civilrätten ?

Kan jag vinna? Och kan jag någonsin få dessa pengar tillbaka?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Vilken beklaglig situation du hamnat i. Du har redan gjort det som rekommenderas, du har kontaktat köparen och uppmanat honom att betala och när så inte skett har du vänt dig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp att få betalt. DU har även polisanmält. Köparen har dock inte skrivit på delgivningen, och har ett rejält skuldsaldo hos KFM samtidigt som han saknar taxerad inkomst.

Din nästa möjlighet är att stämma in honom till tingsrätten för att få skulden fastställd, och med hjälp av domen kan du åter vända dig till KFM och få hjälp med att få betalt. I teorin åtminstone. I praktiken är dina möjligheter att få tillbaka dina 21 000 kr mycket små. Även med en dom till din fördel i tingsrätten så kommer din fordran att hamna "sist i kön" hos KFM. Och då mannen tycks sakna både inkomst och utmätningsbara tillgångar (förutom då bilen, om han har den kvar) samt har över en miljon i skuldsaldo (som dessutom ökar över tid om han inte betalar), så är det inte troligt att det ens framöver finns tillgångar som täcker alla skulder och då inkl din skuld.

Om du skulle lämna in en ansökan om stämning till tingsrätten, och få en dom och sedan vända dig till KFM osv, så det kommer att innebära vissa extra kostnader för dig. Du har rätt att kräva dessa kostnader, samt ränta, av köparen, och de läggs på kravet. Även ränta kommer läggas på kravet på det han inte betalat för bilen. Så om han någonsin har tillgångar nog för att täcka din fordran så kommer det inte ha kostat dig något med själva proceduren. Men det kräver att det finns tillgångar.

Med tanke på att risken är så liten att du ens med en dom ska få några pengar, är min rekommendation att du funderar på om du vill dra på dig extra kostnader för att kanske få betalt i framtiden men med en risk att du aldrig får betalt, eller om det känns bättre att se de 21 000 kr som förlorade och inte lägga mer pengar på det hela? Du måste fatta det valet själv.

Jag beklagar att du hamnat i den här tråkiga sitsen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare