FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/11/2019

Köpa varor på distans

Gäller ångerrätt vid distansförsäljning av digitala tjänster från Singapore?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

När du handlar på internet eller av en säljare som befinner sig utanför sin affärslokal eller köper något som du har fått erbjudande om via telefonförsäljning, har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp. Dessa frågor regleras i lagen om distansavtal och och avtal utanför affärslokaler, som du hittar HÄR. Dessa regler gäller i Sverige, men också när du handlar inom EU. I ditt fall är det svårt för mig att säga huruvida du skulle ha ångerrätt eller inte. Är det en hemsida du har handlat från är det många gånger så att det även finns en svensk hemsida om du har köpt tjänsten här i Sverige. Om det är lagstiftningen i säljarens land som gäller (i det här fallet eventuellt Singapore) är det inte säkert att du har rätt att ångra eller reklamera beställningen på samma sätt som om säljaren fanns i ett EU-land. Det är därför viktigt att ta reda på vilka villkor företaget har! Detta kan du se genom att gå in på hemsidan igen och läsa de allmänna villkoren som står angående returer och ångerrätt. Det blir således svårt för mig att svara exakt vad som gäller i just ditt fall.

Är det per telefon eller på annat sätt ett köp på distans så kan det vara mer oklart vad som gäller om du inte skrivit på något avtal där det finns några villkor.

Har du ytterligare funderingar är det bara att återkomma.

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare