Köpa ut syskon

Hej, har en fråga angående en släktgård.

Lite info. Gården har varit i släkten sedan ca 200 år. Vi är 3 syskon. Min far gick bort juni 2021 det var hans föräldrahem. 1996 så gav han bort 1/6 i var till oss 3 barn i gåva. Idag så är det min mor som äger 50 %, och vi barn resterande 50%.

En av oss har varit sjukskriven ca 15 år och har ingen inkomst hon kommer inte gå ut i arbetslivet som det ser ut nu. (psykisk ohälsa)

Gården har ett taxeringsvärde på 7,3 miljoner.

Kan 2 syskon lösa ut en som har 1/6 för ca 1-1,5 miljoner i dagsläget.

Jag undrar kan min mor sälja eller skänka sin del 50% till två av oss barn för en symbolisk summa?

Hur ska vi göra för att undvika en försäljning?

Detta är för att kunna behålla gården i släkten.

Gården går med förlust varje år.

Min mor är klar och är i sina sinnes fulla bruk.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du och ett syskon vill köpa ut det tredje syskonet ur en, tillsammans med er mor, gemensamt ägd fastighet. Det framgår inte riktigt om syskonet går med på detta eller inte, jag utreder därför båda möjligheterna.

Tvångsförsäljning generellt

Generellt äger man sin egendom och förfogar själv fritt över den. Ingen kan, utan stöd i lag eller avtal, tvinga fram en försäljning.

Samägande

När flera personer äger en fastighet tillsammans blir lag (1904:48 s.1) om samäganderätt, SÄL, tillämplig. I den finns ingen möjlighet för delägare att köpa ut en annan. Den möjlighet som finns är att utbjuda fastigheten på offentlig auktion (SÄL 6 §). Anledningen till detta är att det måste etableras ett marknadsvärde (vilket görs genom auktionen) för att den som "köps ut" ska kompenseras på ett rimligt sätt.

Era alternativ

Det första ni kan göra är att komma överens med ert syskon om att sälja sin del till er. Om ni gör det står det naturligtvis er fritt att avtala om ett pris som alla är med på.

Om det inte går att nå en överenskommelse kan ni bjuda ut fastigheten som helhet på offentlig auktion. På den auktionen får vem som helst, inklusive du och syskonen, buda. På så sätt kan ni alltså tvångsöverta andelen, dock riskerar ni att en utomstående budar över er och vinner auktionen.

Gåva från er mor

När det gäller er mors andel kan det uppstå vissa problem om hon ger den som gåva till två av er. Rent formellt har hon inte ärvt sin andel helt av er far, utan innehar den med så kallad fri förfoganderätt. Om hon genom gåva ger bort fastigheten kan gåvan gå tillbaka när hon går bort (ärvdabalken (1958:637), ÄB, 3 kap 3 §). Om fastigheten dock utgör en så liten del av hennes totala förmögenhet att den kan "täckas upp" av annan egendom, kan det i praktiken räknas som att ni har ärvt andelen i fastigheten av henne. Då jag inte vet hur hennes förmögenhetssituation ser ut kan jag inte med säkerhet svara på denna fråga.

Uppföljning

Du har valt 30 minuters telefonuppföljning. Jag föreslår att jag ringer på måndag (4/4) kl 15.00. Jag ringer från dolt nummer. Om tiden inte passar eller om du har någon följdfråga nås jag på vidar.wicklund@lawline.se. I annat fall hörs vi på måndag!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare