FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/04/2019

Köpa bil utomlands

Hej! Jag tänker köpa en ny bil utomlands, men vill först veta vilka rättigheter som konsument jag har..Vad har jag rätt att kräva om det är något fel på bilen? Var ska jag vända mig till om jag har en tvist med säljaren/importören?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på dina frågor beror på flera olika faktorer.

Till en början har det betydelse i vilket land du tänker köpa bilen. Olika länder har olika lagstiftning.

Det kan också ha betydelse om du ska köpa bilen från en privatperson eller från ett företag.

På grund av detta kan jag tyvärr inte ge dig något tydligt svar. Jag kommer därför att länka två hemsidor till dig nedan där du kan läsa mer om att köpa bil utomlands.

Konsumentverket, Köpa bil utomlands.

Konsument Europa, Köpa bil i ett annat EU-land.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet. Du kan också ställa en ny fråga till Lawline med mer information gällande din situation.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare