Köp av traktor – kan vi få ersättning för reparationer?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din övergripande frågeställning aktualiserar en rad underfrågor som kommer behandlas nedan. Längst ned i mitt svar följer en sammanställning av de olika frågorna och hur de förhåller sig till varandra. För att få en bättre översikt över mitt svar kan söka dig dit.
Avtalet och tillämpligt regelverk
För att besvara din fråga blir köplagen (hädanefter ”KöpL”) relevant att tillämpa. Det är dock viktigt att komma ihåg att KöpL endast gäller om inte annat har avtalats mellan dig och säljaren (3 § KöpL). Lagen fungerar alltså som ett ”utfyllande regelverk” och används framför allt när köpeavtalet inte reglerar en viss fråga.
Min första rekommendation är därför att granska vad som har avtalats, både skriftligt och muntligt, mellan dig och säljaren. Köpeavtal behöver nämligen inte vara skriftliga för att vara giltiga, och även muntliga löften eller uppgifter som lämnats vid sidan av ett skriftligt avtal kan få betydelse för att fastställa vad som ingår i ert avtal.
Föreligger ett köprättsligt fel?
En första fråga att utreda är om det finns ett fel i varan enligt KöpL. Denna bedömning är avgörande för att fastställa om du kan göra gällande påföljder, exempelvis att kräva ersättning för reparation. Fel enligt KöpL kan föreligga i huvudsak i två situationer: (i) när varan avviker från vad som avtalats och (ii) när varan avviker från vad som du som köpare med fog kunnat förutsätta (jfr 17 § KöpL).
Min rekommendation är att först undersöka vad som avtalats eller sagts mellan dig och säljaren. Om köpeavtalet exempelvis anger att fordonet sålts i "befintligt skick", kan det sätta en lägre tröskel på varan och då krävas mer för att fel ska anses föreligga (19 § KöpL). Eftersom jag inte har tillgång till detaljer om avtalet, kommer jag nedan fokusera på frågan om när varan avviker från vad du med fog kunnat förvänta dig, oberoende av vad som avtalats.
Det faktum att fordonet är begagnat innebär att du inte med fog kan förvänta dig samma standard som om det vore nytt fordon. Samtidigt kan du som köpare med fog förvänta dig att varan har en grundläggande funktion och skick som möjliggör användning enligt dess ändamål (jfr 17 § andra stycket p. 1 KöpL). I det här fallet rör det sig om allvarliga skador på motorn som sannolikt avviker från vad du som köpare rimligen kunnat förutsätta, även för ett begagnat fordon.
Tidpunkten för felbedömningen
Enligt 21 § första stycket KöpL ska frågan om varan är felaktig bedömas utifrån dess skick vid tidpunkten då risken för varan går över på köparen, vilket normalt sker vid avlämnandet. Säljaren ansvarar enligt samma lagrum för fel som fanns vid denna tidpunkt, även om de visar sig först senare.
Som du säkert kan förstå kan det här uppstå bevisfrågor avseende när felet uppsått. Som utgångspunkt gäller att säljaren har bevisbördan för att felet inte föreligger i samband med att varan avlämnas. Däremot om det dröjer ett tag innan säljaren framställer ett krav går bevisbördan över på dig som köparen, se rättsfallet NJA 2016 s 465 p. 15-17. Eftersom det i ditt fall har gått 4–5 månader innan du reklamerat felet, har bevisbördan nu övergått på dig. Det innebär att för att du ska kunna få rätt i din sak måste du kunna styrka att felet på fordonet fanns redan vid avlämnandet. Dokumentation från verkstaden, bilder på skadorna och eventuell information om att fordonet varit på samma verkstad tidigare kan vara avgörande för att styrka detta.
Din undersökningsplikt innan köpet
Som utgångspunkt har du som köpare ingen undersökningsplikt innan köpet enligt KöpL. Detta skiljer sig från exempelvis köp av fastigheter, där undersökningsplikten är central. Det innebär att du i normalfallet inte behöver kontrollera varan för att senare kunna åberopa ett fel.
Det finns dock undantag enligt 20 § KöpL. Du kan förlora rätten att åberopa ett fel i följande tre situationer: (1) om det går att visa att du måste antas ha känt till felet vid köpet, (2) du valde att undersöka fordonet och borde ha märkt felet vid denna undersökning samt (3) säljaren uppmanade dig att undersöka fordonet men du underlät att göra detta (utan godtagbar anledning), trots att felet borde ha upptäckts vid en sådan undersökning. Här blir det alltså centralt att ställa följande frågor: (i) har du på eget initiativ valt att undersöka varan eller blivit uppmanad att göra så och (ii) vad borde du isåfall ha upptäckt felen vid en sådan undersökning.
Även om du valt att undersöka traktorn eller blivit uppmanad att göra så ska noteras att skadorna på fordonet skulle kunna anses vara av sådan karaktär att de inte borde ha upptäckts vid en normal undersökning. Isåfall är det mindre sannolikt att du förlorar din rätt att göra gällande felet. Möjligen skulle de fel du nämner i din ärendebeskrivning kunna anses vara svåra att identifiera utan en djupare teknisk inspektion.
Din undersökningsplikt efter köpet, även fråga om reklamation
Även om du inte hade någon undersökningsplikt innan köpet, framgår av 31 § KöpL att köparen, efter att varan har avlämnats, ska undersöka varan så snart omständigheterna medger i enlighet med god affärssed. Denna skyldighet är viktig eftersom den kan inverka på när din reklamationsfrist börjar löpa enligt 32 § KöpL (felen ska ha reklamerats inom skälig tid efter det att du borde ha upptäckt felen). Om en undersökning i enlighet med god affärssed borde ha lett till att du upptäckte felet tidigare, kan det innebära att din reklamation – som skedde cirka 4–5 månader efter köpet – inte bedöms ha gjorts inom skälig tid och således för sent. Du har isåfall gått miste om din möjlighet att åberopa felen.
Eftersom jag saknar detaljerad teknisk kunskap om traktorns skick och hur lätt- eller svårupptäckt felen varit, är det svårt att göra en exakt bedömning i detta avseende. Om felen varit dolda och inte rimligen kunde upptäckas vid en normal undersökning, är det mindre sannolikt att reklamationen anses ha gjorts för sent.
Påföljder – kan du få ersättning?
Som vi har konstaterat ovan verkar det troligt att det rör sig om ett köprättsligt fel. Förutsatt att vi inte stött på några hinder – det vill säga att du kan bevisa att felet fanns vid avlämnandet och att undersökningsplikten inte förhindrar dig från att göra gällande felet – är utgångspunkten att du kan kräva köprättsliga påföljder för felet. Enligt 34 § KöpL har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för dig. Om säljaren däremot inte fullgör denna skyldighet att åtgärda felet, har du rätt att få ersättning för försvarliga kostnader som du haft för att på egen hand åtgärda felet.
Sammanfattning och återkoppling
Sammanfattningsvis kan alltså konstateras att din övergripande frågeställning aktualiserar en rad underfrågor. De frågor som behöver ställas och hur de förhåller sig till varandra skulle kunna sammanfattas enligt följande:
- Har något särskilt avtalats/sagt mellan dig och säljaren. Om ja, då kan det få företräde framför KöpL och det som jag skrivit i mitt svar.
- Avviker traktorn från vad du med fog kunnat förutsätta? Om nej, då har du i princip inga rättigheter, om ja, gå då vidare i punktlistan.
- Har felet förelegat vid tidpunkten för när traktorn avlämnats och kan du bevisa detta? Om nej, då har du i princip inga rättigheter, om ja, gå då vidare i punktlistan.
- Har du före köpet faktiskt märkt felen eller borde du ha märkt felen i samband med att du valt att undersöka traktorn/blivit uppmanat att göra så? Om ja, då har du i princip inga rättigheter, om nej, gå då vidare i punktlistan.
- Borde du i enlighet med god affärssed ha märkt felet i samband med att varan avlämnats till dig? Om nej, då kan du kräva att säljaren avhjälper felet, om ja, gå vidare i punktlistan.
- Om du borde ha upptäckt felet vid en undersökning efter avlämnande enligt god affärsed, har du reklamerat inom skälig tid efter den tidpunkt då du borde ha märkt felet? Om nej, då har du i princip inga rättigheter, om ja, då har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet.
Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du givetvis välkommen åter höra av dig till oss på Lawline. Om du vill boka tid med någon av våra duktiga jurister kan du göra det här. Personligen nås jag på Hugo.Clemedtson@Lawline.se.