FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/09/2017

Köp av påstått stöldgods

År 2001 köpte jag en tavla av en nära släkting. Tavlan har därefter hängt i mitt hem. Släktingen avled 2003. I samband med köpet uppgav säljaren att han ropat in den på auktion. När och var vet jag inte. Nyligen skulle jag sälja tavlan. En person gör då anspråk på tavlan och säger att den stals av honom vid ett inbrott under 90-talet. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Först och främst vill jag förtydliga att mitt svar utgår ifrån att personen som gör anspråk på tavlan verkligen har blivit bestulen. Är det inte så, har du givetvis full rätt till tavlan.

Du skriver i din fråga att du köpt tavlan av en släkting, som påstått sig köpt denna på auktion. Regler om under vilka förutsättningar stöldgods ska återgå till den bestulne eller behållas av den nya ägaren finns i lagen om godtrosförvärv av lösöre. Lagen ändrades år 2003, vilket innebar att det blev lättare för bestulna att återfå egendom. Eftersom du skriver att du köp tavlan 2001 gäller dock den gamla lagen.

Möjlighet till godtrosförvärv av stulen egendom enligt den gamla lagen

Innan lagändringen gällde att en person som köpt stulen egendom fick behålla denna om hen var i god tro. Med detta menas att du, eller släktingen som köpte tavlan, inte visste om att tavlan var stulen. Dessutom måste omständigheterna vara sådana att du eller din släkting inte borde ha misstänkt att det rörde sig om stöldgods. Var priset för tavlan t.ex. långt under marknadspris eller saknades kvitton talar detta för att du borde ha misstänkt att det kunde röra sig om stöldgods. Stämmer det dock att din släkting köpt tavlan på auktion talar detta istället starkt för att han var i god tro när han köpte tavlan. (GfvL 2 §)

Möjlighet till lösen av godtrosförvärvat stöldgods

Har du varit i god tro (dvs att du inte borde misstänkt att tavlan var stulen) har den bestulne ändå rätt att återfå tavlan, men hen måste då betala tavlans värde till dig. Detta kallas lösen. Den bestulne har då 6 månader på sig att begära att få köpa tavlan av dig från att hen fick reda på att du ägde tavlan. (GfvL 5 §)

Lawline RådgivareRådgivare