FrågaKÖPRÄTTÖvrigt15/12/2014

Köp av digital produkt

Hej!

Jag råkade köpa fel produkt ifrån Playstations online butik Playstation Network. Direkt när jag genomfört köpet så inser jag att det är fel produkt och avbryter därav nedladdningen, jag har med andra ord inte "öppnat" eller brukat produkten. Köpet utfördes söndag kväll, jag kontaktade dem måndag förmiddag då kund service var stängd under söndag Jag fick detta till svar på min fråga om en retur, . "I ditt e-postmeddelande anger du att du vill ha en återbetalning av ditt köp som du nyligen gjorde från PlayStation Store. Dessvärre står det i Terms of Service (tjänstevillkoren) för PlayStation Network att vi inte kan göra återbetalningar på köp gjorda från PlayStation Store, om inte materialet visar sig vara defekt. "

Bör inte detta räknas som ett distans avtal vilket ger mig 14 dagars ångersrätt?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline. Ångerrätten regleras i distans- och hemförsäljningslagen. Den hittar du https://lagen.nu/2005:59

Huvudregeln är precis den som du beskriver nämligen: att det finns ångerrätt vid den här typen av konsumtion DistansförsäljningsL 2:10. Dock är köp av vara som distribueras digitalt undantagna från ångerrätten om följande två förutsättningar är uppfyllda. (1) Att konsumenten går med på att varan distribueras digitalt inom ångerfristen DistansförsäljningsL 2:11 st 1 mom 11, vilket är de fjorton första dagarna från köpet DistansförsäljningsL 2:10 & 2:12 st 3. (2) Att konsumenten går med på att ingen ångerrätt ges DistansförsäljningsL 2:11 st 1 mom 11. Troligtvis har du gått med på de ovan uppställda förutsättningarna i samband med köpet och har därför dessvärre ingen ångerrätt.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare