FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/02/2020

Köp av begagnad mobiltelefon

Jag köpte en iPhone XR 128 GB av en kille och det stod att den fungerade jättebra och att den inte hade några som helst problem på den, alltså att den var felfri. Men det stämmer inte, mobilens batteri är sämst, den stängs av när jag inte har i laddaren och så ska det ju inte behöva vara.. Den är ganska seg också. Jag hörde av mig till killen på Facebook där vi haft kontakt och förklarade det och jag frågade också om ångerrätten då men han blockerade mig istället och undvek att svara mig helt. Jag vet liksom inte vad jag ska göra och jag har ändå betalt egna pengar för mobilen och min fråga är om jag har ångerätt eller inte och om jag har det vad kan jag i såfall göra?? Behöver få det här löst för jag vill kunna ha en felfri mobil

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom både du och säljaren är privatpersoner är det Köplagen som gäller i detta fall. Ångerrätt gäller endast om du som privatperson har köpt en vara från en butik, inte en annan privatperson. Det finns dock andra sätt att hålla säljaren ansvarig vilket jag informerar dig om längre ned i texten.

Fel i begagnad vara:

För att du ska kunna hålla säljaren ansvarig behöver du visa på att det är fel på varan, trots att den sålts begagnad. Nedan går jag igenom vilka fel du kan säga finns.

Säljaren har informerat dig om att telefonen fungerar jättebra vilket har lett dig till att vilja köpa mobiltelefonen. Därför överensstämmer inte varans egenskaper med den informationen du har fått. Eftersom den inte fungerar så bra som säljaren meddelat är mobiltelefonen felaktig. (19 § punkt 1 köplagen).

Säljaren har skyldighet att berätta att mobiltelefonen endast fungerar när laddaren är i. Det är ett problem som säljaren kan anta skulle påverka om du ville köpa mobiltelefonen eller inte. Att han inte berättat gör att mobiltelefonen felaktig (19 § punkt 2 köplagen).

Vad du ska göra för att hålla säljaren ansvarig:

För att du ska kunna kontakta säljaren med invändningar mot köpet krävs också att du har undersökt varan innan köpet (20 § köplagen).

Om du undersökte mobiltelefonen innan finns det inga hinder för att åberopa fel i varan genom att reklamera. Eftersom du redan har hört av dig till säljaren och informerat honom om dina önskemål har reklamation redan skett (32 § köplagen).

I första hand har säljaren rätt att avhjälpa felet (34 § köplagen). I ditt fall skulle det antagligen innebära att säljaren betalar för reparationer och nytt mobilbatteri. Om det inte är möjligt kan du kräva att priset sänks eller hävning av köpet. (38-39 § köplagen).

Sammanfattning

Du kan utöva det du kallar "ångerrätt" genom hävning om du har undersökt varan innan köpet och om säljaren först får en chans att reparera mobiltelefonen. Du skriver också att säljaren har blockerat dig och att du inte kan ta kontakt. Mitt råd är att du ansöker om stämning hos tingsrätten så att dem kan ta beslut i tvisten mellan dig och säljaren.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare