Kontrollavgift vid parkering med p-skiva

Fick en "kontrollavgift" på 550kr då jag parkerade min bil på en parkeringsplats i Liljeholmen 4:24, skyltningen vid infarten till parkeringen var, Gratis parkering med P-skiva 2 timmar, Jag parkerade där kl 13.15 (med två passagerare) ställde P-skivan på 13.00 då vi skulle göra ett kort besök på Swedbank. När vi kom tillbaka till bilen satt en P-Bot på bilen, vi åkte runt och kollade skyltningen än en gång och det stämde med ovanstående. När jag kollade "kontrollavgiften" senare såg jag att det stod att felparkeringen hade skett 150330 mellan 12.23 och 12.29. Jag hade inte ens åkt hemifrån då, har vittnen. Ringde Hojob Parkeringsservice om detta, de bara hänvisade till foto taget den tiden och att de inte hade några uppgifter om gratis parkering enl ovan. När jag sa att de nog glömt att ställa om till sommartid så fick jag beskedet att så var det inte de hade ju ett foto från den tiden!! Jag har betalt boten för att slippa ännu mer problem, men det känns jättejobbigt att betala för något som inte stämmer. Önskar råd hur jag ska göra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Har fordonet parkerats på privat mark gäller lagen om kontrollavgift. Enligt 1 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering får en markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området ta ut kontrollavgift om ett fordon parkerats i strid mot förbud eller villkor som markägaren har beslutat. Har man fått en kontrollavgift och anser att den är felaktig så ska man ta kontakt med markägaren eller parkeringsbolaget, vilket du redan gjort. Däremot ska man inte, till skillnad från vad som gäller vid felparkeringsavgift (alltså parkering på kommunal mark), betala kontrollavgiften om man vill bestrida den. Ett betalande brukar nämligen ses som ett erkännande att man parkerat fel och fakturautställaren anser då ärendet som avklarat och vidtar inga fler åtgärder. Betalar man in en kontrollavgift som man anser felaktig måste fordonsägaren istället ansöka om stämning mot fakturautställaren. Att ta bestridandet av kontrollavgiften till tingsrätten kan vara kostsamt och inte alltid värt besväret. Se i sådant fall till att du har starka bevis för de omständigheter som rättfärdigar parkeringen.

Skulle det däremot gälla en parkeringsanmärkning från parkering på kommunens gator regleras situationen i Lag (1976:206) om felparkeringsavgift. Betalningsansvaret kan bestridas genom att skriftligen anmäla att du bestrider betalningsansvaret. Se 9 § lag om felparkeringsavgift. Ett bestridande måste komma in till polismyndigheten inom sex månader och du vänder dig i så fall till polismyndigheten i det län bilen stod parkerad.

Lycka till!

Vänlig hälsning,

Amanda LidbergRådgivare