Kontrollavgift med anledning av parkering på område som ej varit avsett för parkering

Jag har parkerat på ett parkeringsområde, i en rad med andra bilar och betalat angiven avgift, 50 kr. I parkeringsanmärkningen står det att det inte var någon markerad ruta där jag stod - och när jag kontrollerar ser jag att de har rätt i det. De vill ha kontrollavgift på 500 kronor, så jag skickar kvitto på de 50 jag redan betalat och betalar de återstående 450. Men de vill ha ytterligare 50 kronor, vilket jag ifrågasätter med hänvisning till Lagen om kontrollavgift 1984:318, 6§. Har de rätt till ytterligare 50 kronor?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. I 6 § lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering föreskrivs att i sådan situation där den som parkerat inte har erlagt någon parkeringsavgift eller inte har erlagt hela parkeringsavgiften har markägaren utöver den kontrollavgift som de kräver inte rätt att erlägga den som olovligen parkerat att även betala parkeringsavgift för den tid som den olovliga parkeringen pågått (det vill säga den avgift som den som brutit mot regleringen tidigare ej erlagt eller den del av avgiften som ej erlagts).

I detta fall har felparkeringen inte berott på att avgift inte har erlagts utan på att du har parkerat på ett område som ej varit avsett för parkering, 6 § lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering är således inte tillämplig i detta fall.

Då parkeringen varit otillåten anses inte den avgift du har erlagt kunna påverka den kontrollavgift som du uppmanats att erlägga. Vidare är en kontrollavgift en form av sanktion (i folkmun ofta kallad böter) som läggs på utöver vad som redan har betalats.

Sammanfattningsvis har markägaren i detta fall rätt att kräva hela kontrollavgiften.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare