Kontrollavgift - ej synlig parkeringsbiljett

Har överklagat en kontrollavgift på 300.- utfärdad av Q-Park för osynlig parkeringsbiljett. Biljetten låg väl synlig i vindrutan då bilen parkerades för ett kortare ärende. När vi återvände till bilen fann vi biljetten på golvet och den enda förklaring vi har till detta är att vår något livliga tax som väntade kvar i bilen råkat riva ner den. Jag överklagade ärendet hos Q-Park och bifogade kopia på såväl kontrollavgiften som den giltiga biljetten tillsammans med brev med ovanstående förklaring. Trots att jag presenterat en giltig parkeringsbiljett kräver man mig på kontrollavgiften. Kan det vara juridiskt korrekt?? Jag har ju inte gjort mig skyldig till någon annan förseelse än att den giltiga biljetten råkat rivas ner. Vid ett liknande fall där Stockholms Stad var ansvarig för avgiften fick jag genast avskrivit boten.

Lawline svarar

Hej!

En situation som denna har prövats i rättsfallet RH 1998:78 (https://lagen.nu/dom/rh/1998:78). Hovrätten prövade i fallet om den aktuella personen kunde befrias från en kontrollavgift på 300 kr till följd av att parkeringsbiljetten fallit ned på bilens golv. Prövningen utgår från 10 § lag om kontrollavgift vid olovlig parkering, och därmed om det med hänsyn till omstänigheterna framstod som uppenbart osäkligt att ta ut parkeringsavgiften. Domstolen anger i sitt domskäl att det för kontroll av parkeringsbiljetten är nödvändigt att den hålls synlig, och att ligger närmast till hands att låta den som parkerar bilen stå risken för att biljetten rubbas ur sin position.

Utifrån hovrättens avgörande verkar det därför som att Q-park har agerat korrekt i detta fall.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare