FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/06/2015

Kontinuitetsprincipen

Jag är en pappa i medel årsåldern som bor i mellan Sverige med mina två barn och har delad vårdnad med andra ord så har vi barnen varannan vecka. Jag har ett fast jobb och ett bra boende . Mina barns mamma har träffat en ny kille 50 mil norr härifrån. Och nu vill hon flytta dit och ta barnen med sig. Barnen fyller 5 och 7 år i år. Min store son börjar årskurs 1 till hösten och den yngre går på dagis. Min relation till barnen är väldigt bra och det är normalt jag som kör och hämtar dom på deras idrotter som dom håller på med. Dom har en bra etablerad vänskapskrets här där vi bor. Min pappa bor dessutom nära vårt hem och han är väldigt uppskattad av sönerna

Jag vill naturligtvis inte att dom skall flytta från varken mig eller orten dom bott i sen dom föddes, men min fråga är: vilka rättigheter har jag på min sida?

Finns det lagar eller paragrafer som kan hjälpa mig med detta?

Tacksam för Er hjälp

Orolig pappa

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du och dina barns mamma som gemensamma vårdnadshavare inte kan komma överens om boende för barnen så kan detta avgöras i domstol. Det är inte helt lätt för mig att avgöra vad de skulle nå för resultat. Därför kan jag endast ge dig generella regler för hur domstolen resonerar.

När ett beslut ska tas så ser man alltid till barnens bästa enligt 6:2a FB. Detta ska vara avgörande för alla beslut om boende, vårdnad m.m när det gäller barn. Hänsyn ska alltså inte tas till vad som blir mest rättvist från föräldrarnas synvinkel eller vad som vore bäst för dem. I begreppet barnens bästa innefattas även kontinuitetsprincipen. Principen, som kan vara aktuellt i ditt fall, stadgar att man så långt det är möjligt inte ska rycka upp barn hur som helst från den miljö som de är vana vid. Att barnen bott länge på samma plats och har vänner, släkt och aktiviteter i närområdet kan tala för att det inte vore förenligt med deras bästa att byta boende permanent.

Hoppas det löser sig för Dig!

Linn Kanter PergamentRådgivare