FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2022

Kontantinsats är enskild egendom -hur blir det med fastigheten

Hej! Jag och min make skall skiljas. Vi äger huset 50/50 som vi köpte innan vi var gifta. Handpenningen till huset fick jag i gåva med förbehållet att pengarna var enskild egendom. Resten av köpeskillingen betalades med enbart lånade pengar från banken. Med oss båda som låntagare.

Nu undrar jag om huset ska ingå i giftorättsgodset? Och om så är, till hur stor del?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan har behandlats i rättsfallet NJA 1978 s. 526. En man hade lagt in kontantinsatsen till en fastighet för ett gift par. Kontantinsatsen var enskild egendom. Resten lånade han. Domstolen ansåg att hela fastigheten var enskild egendom eftersom kontantinsatsen var i normal proportion till lånet. Han hade lagt 20 000 kr i kontantinsats för ett fastighet som kostade 139 500 kr, alltså ca 14 %.

I rättsfallet NJA 1995 s. 577 ägde paret hälften var av en fastighet och samma princip tillämpades.

Sammanfattningsvis finns det mycket som talar för att åtminstone din del av fastigheten är enskild egendom.

Franck OlofssonRådgivare