FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/12/2017

Kontakta övriga syskon vid fullmaktsmottagande av pappan?

Pappa 88 måste flytta till äldreboende. Avyttrande av hemmet vid flytt och försäljning av lägenhet och bil. Jag har fullmakt från pappa att sälja för hans räkning. Min syster har sedan 20 år ingen kontakt med familjen och bor utomlands. Nu tycker jag att ja måste informera henne. Skicka rek. brev med frågor om hon vill medverka och om hon vill ha (hämta) något lösöre eller ej? Begär skriftligt besked med senast datum? Om hon meddelar att hon inte vill medverka eller ha något lösöre? Vad gör jag om hon inte svarar? Hur ska saken hanteras korrekt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sammanfattning

Eftersom att det inte är fråga om arv, och er pappa fortfarande lever, så behöver du inte vidta någon särskild åtgärd om det inte står att du ska göra detta enligt fullmakten.

Vill du vara snäll så kan du alltså försöka kontakta din syster och säga hur det ligger till, att du ska sköta din fars ekonomi och sälja vissa saker han äger och fråga om hon vill medverka eller om hon har någon åsikt om vad som ska göras. Men dessa behöver du inte ta hänsyn till då du endast måste följa fullmakten.

Utförlig redogörelse

Det är alltså fullmakten som reglerar hur du ska göra. Står det enbart att du har rätt att sköta ekonomi, eller vidta rättshandlingar osv. så behöver du inte göra mer. Notera, fullmakter kan vara såväl muntliga som skriftliga och har din far sagt att du även ska kontakta din syster om detta så bör du göra det, och förmedla vad din far tycker att du ska säga till henne. Att han sagt något är såklart svårt att bevisa om din syster eller din far senare skulle hävda att du inte gjort som du blivit tillsagd. Men har han inte sagt något om att du måste kontakta din syster finns inget sådant måste.

Detta beror på just att er pappa fortfarande lever. Han har rätt att bestämma vad han vill göra med sin egendom och han har och han har beslutat att låta dig sköta den åt honom. Än så länge är detta alltså reglerat enligt avtalslagens 2 kap. (se https://lagen.nu/1915:218#P10S1). Eller om det är en framtidsfullmakt enligt framtidsfullmaktslagen (se https://lagen.nu/2017:310).

I avtalslagen finns inget krav på kontakt med närstående till fullmaktsgivaren, men om det är en framtidsfullmakt som börjat användas så finns det vissa sådana krav. Dessa krav finns däremot endast om din syster skulle begära att se t.ex. redovisning på vad du gjort enligt 24 § framtidsfullmaktslagen.

Det ska stå på fullmakten vilken sorts fullmakt det är, och även vara tydligt av innehållet i fullmakten. En fullmakt som det endast står "fullmakt" på kan ändå vara en framtidsfullmakt om dess innehåll stämmer överens med det som gäller enligt den lagen, osv.

Vad som är juridiskt korrekt är naturligtvis inte alltid vad som är att förvänta sig ur en social eller mänsklig synpunkt. Du får alltså välja att höra av dig till din syster eller inte, och på vilket sätt. Känner du att du vill det så skulle jag rekommendera dig att göra det för att behålla eller förbättra stämningen mellan er.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare