FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/12/2022

Konsulter och tillsvidareanställning

Jag har en konsult tjänst som blir förlängd konstant. Idag diskuterade min chef på företaget jag är anställd som konsult på, att det har blivit någon ändring i LAS i år i oktober/november om att konsulter blir anställda efter ca 2 år. Jag kan inte hitta något om det i LAS. Jag har varit mellan arbeten många gånger och tycker att jag har haft bra kontroll på LAS. Nu blev jag osäker på om min konsult tjänst kan övergå i anställning. Min första dag är 20210416 och är nu förlängd till 20231031.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsult

Konsultavtal uppvisar ofta likheter med anställningsavtal (där konsulten är den ”anställde”). Juridiskt råder det dock stora skillnader mellan rollen som anställd och konsult. Om en person är att betrakta som anställd eller konsult får betydelsefulla juridiska konsekvenser, exempelvis omfattar lagen om anställningsskydd (LAS) anställda, men inte konsulter. Däremot tolkar jag det som att du är anställd hos ditt konsultbolag som därefter hyr ut dig för olika uppdrag. I sådana fall betraktas det förhållandet därimellan som ett arbetsgare-arbetsgivarförhållande och LAS är tillämplig, 1 § LAS.

Ändring i LAS

Som precis nämnt så omfattas inte LAS konsulter men däremot anställda. Det jag misstänker att din chef syftar på är istället ändringen i 5 a § LAS. Den innebär att ett vikariat övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i vikariat i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod. Detta har dock inte att göra med om man är konsult eller inte. Det väsentliga är istället anställningsformen. Det framgår däremot inte i frågan vilken du har, varför jag inte heller kan göra en bedömning när du blir tillsvidareanställd.

Jag hoppas du fick vägledning i din fråga!

Med vänlig hälsning,

Melina PapadopoulosRådgivare