FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/01/2019

Konsekvenser av konventionsbrott

Hej, jag undrar om vad som händer om någon bryter mot någon av de mänskliga rättigheterna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mänskliga rättigheter är reglerat i flera internationella överenskommelser. En central och viktig konvention för Sveriges del är Europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR). Konventionen är inkorporerad i svensk lag.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna (Europadomstolen) har till uppgift att granska påstådda brott mot EKMR. Enskilda medborgare kan, efter att de fått sitt ärende prövat i Högsta Domstolen, Regeringsrätten eller regeringen, gå vidare och få sitt ärende prövat av Europadomstolen. Europadomstolen prövar om den specifika medlemsstaten tillgodosett den enskildes garanterade rättigheter i tillräcklig mån.

Europadomstolens beslut och domar kan få flera konsekvenser. Medlemsstaterna är skyldiga att rätta sig efter Europadomstolens domar som meddelas. Rättandet övervakas av ministerkommittén. Vidare syftar Europadomstolens domar och beslut att fungera som vägledande principbeslut avseende hur medlemsstater ska agera framöver för att inte äventyra EKMR.

Observera att domstolen inte har behörighet att upphäva varken befintlig nationell lagstiftning eller domar som beslutats av nationell domstol. Medlemsstaterna är emellertid väldigt måna om att ge enskilda kompensation för den kränkning som skett och vidtar i de flesta situationer åtgärder för att upphöra med kränkningen. Om Europadomstolen inte tillskriver den enskilde en rätt till ersättning görs även detta i många situationer självmant av medlemsstaten.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare