FrågaÖVRIGTÖvrigt10/03/2023

Konkurs och tvångsinlösen av aktier - Vad gäller?

Min make äger 196000 aktier i ett fåmansbolag. Han äger 38% av aktierna. Styrelsemedlemmar pressar honom att sälja 96 000 aktier till 1 krona annars sätter de bolaget i konkurs. Därigenom skulle hans procentandel minska till 20%. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är aktiebolagslagen (ABL) och konkurslagen (KL).

Konkurs - Vad gäller?

Ett bolag kan i egenskap av gäldenär försättas i konkurs, antingen genom att gäldenären (den skuldsatte) själv ansöker om konkurs eller genom en borgenärs försorg (borgenär = fordringsägare, icke att förväxla med rättsfiguren borgensman, vilken är en garant och således någonting helt annat). Gemensamt för båda fallen och även en grundläggande förutsättning är dock att gäldenären är på obestånd (insolvent), vilket utgör den s.k. allmänna konkursgrunden, 1 kap. 2 § KL. Med obestånd (eller insolvens) menas att gäldenären inte rätteligen kan betala sina skulder och att denna oförmåga inte endast är tillfällig. Vidare krävs i båda fallen att ansökan om konkurs görs skriftligen hos den tingsrätt där gäldenären bör svara i tvistemål som angår betalningsskyldighet i allmänhet, 2 kap. 1 § 1 st. KL.

Obeståndsfrågan måste vara utredd, men vid gäldenärens egen ansökan om konkurs utgör detta sällan något problem eftersom det i konkurslagen uttalas att en uppgift från gäldenären om att denne är insolvent (på obestånd) ska godtas om det inte finns särskilda skäl att inte göra det, 2 kap. 7 § KL. Görs ansökningen däremot av en borgenär ska denne vid ansökningen lämna uppgift om sin fordran och de omständigheter i övrigt på vilka vederbörande grundar yrkandet. Han ska även i original eller genom kopia bifoga de handlingar som åberopas och ansökningshandlingen och de övriga handlingar som har bifogats denna ska härutöver ges in i två exemplar, 2 kap. 4 § KL. Här föreligger alltså en väsentlig skillnad mot situationen ovan när gäldenären själv ansöker om konkurs. En borgenär måste av förklarliga skäl och med tanke på konkursinstitutets ingripande karaktär i gäldenärens privata sfär visa att den allmänna konkursgrunden är uppfylld, vilket stundtals kan vara förenat med diverse bevissvårigheter.

Kort sammanfattat innebär ovanstående att bolaget inte godtyckligt kan försätta sig självt i konkurs, den allmänna konkursgrunden måste som sagt vara uppfylld. Bolagets egen uppgift om insolvens ska i och för sig och precis som redan har påtalats godtas om det inte föreligger särskilda skäl att inte göra det. I ett sådant läge behöver rätten uppmärksammas på att bolaget exempelvis och egentligen är tämligen välmående.

Kan bolagets verksamhet läggas ned på andra grunder?

Det korta svaret lyder ja och det sker i så fall genom en s.k. frivillig likvidation, men det är bara bolagsstämman som kan besluta om att bolaget ska likvideras, 25 kap. 1 § ABL. Och enligt 25 kap. 2 § 1 st. ABL gäller att ett beslut av bolagsstämman om likvidation är giltigt om det har biträtts av aktieägare med mer än hälften av de avgivna rösterna och vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst. Av den sistnämnda bestämmelsens andra stycke framgår också att annat kan föreskrivas i bolagsordningen. Men oavsett vilket ska följande noteras. Vid voteringen handlar det inte om något krav på viss majoritet av samtliga aktier i bolaget utan om ett krav på enkel majoritet, dvs. mer än hälften, av de avgivna rösterna.

Är en tvångsförsäljning av din makes aktier möjlig att genomföra?

Avtalsfriheten är  långtgående i Sverige. I vissa i lag angivna situationer kan det förvisso föreligga en kontraheringsplikt (tvång att avtala) och ohederliga avtal eller avtal om att begå brott kan i regel inte civilrättsligt genomdrivas i domstol (pactum turpe). Men i mångt och mycket är det parterna själva som dikterar villkoren för ett avtal och när ett sådant överhuvudtaget ska träffas. Följaktligen går det inte att tvinga någon att ingå ett avtal. I aktiebolagslagen finns dock regler om tvångsinlösen av aktier. Däri sägs att en aktieägare som innehar mer än 90 % av aktierna i ett aktiebolag (majoritetsägaren) har rätt att av övriga aktieägare i bolaget lösa in återstående aktier och den vars aktier kan lösas in har rätt att få sina aktier inlösta av majoritetsaktieägaren, 22 kap. 1 § 1 st. ABL). Men utifrån storleken på din makes innehav kan konstateras att ingen av de övriga aktieägarna samlar ett eget innehav om 90 %. I det här sammanhanget ska även framhållas att det är förbjudet för onoterade aktiebolag att förvärva egna aktier, 19 kap. 4 § ABL. Ett upplägg där bolaget, genom en minskning av förmögenhetsmassan, löser ut din make är alltså inte heller genomförbart (om övriga skulle få för sig att föreslå en sådan lösning).

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare