FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/05/2024

Konkurs, lönegaranti och konkurrensklausuler

Hej Jag jobbar på ett bolag som är försatt i konkurs. Jag är uppsagd, jag har inte fått några arbetsuppgifter att utföra åt konkursförvaltaren samt går nu på garantilön. Min garantilön kommer räcka i drygt 2 månader innan jag når takbeloppet men min uppsägningstid är egentligen 6 månader. Jag har en liten andel i bolaget (mindre än 1%) och har skrivet på en konkursensklausul i mitt kompanjonsavtal. Det finns ingen specificerad tid kring detta i avtalet. Min undran är om min konkurrensklausul gäller när bolaget är försatt i konkurs och jag är uppsagd och i så fall hur länge? Påminnas ska att konkurrensklausulen står i ett kompanjonsavtal och inte i ett anställningsavtal. Det känns dock högst tveksamt om det skulle kunna vara så att ett företag som är satt i konkurs kan hindra mig från att försörja mig själv. Vilket i så fall blir kontentan.

Lawline svarar

Hej,

Till en början så är det endast konkursförvaltaren som tar beslut gällande dessa frågor – så fort en sådan är förordnad.

Utifrån din fråga har du nämnt att du inte har något arbete som du ska utföra varför en längre uppsägningstid inte är nödvändig. Därav så kommer konkursförvaltaren troligen inte att förordna någon längre tid för dig än maxbeloppet som ingår i lönegarantin.

Så utifrån omständigheterna du beskrivit så ser jag inte hur du skulle kunna få en utökad utbetalning än den som finns som tak i lönegarantin.

Vad gäller konkurrensklausulen så bör du befrias från den av konkursförvaltaren eller ansvariga i er styrelse i samband med din uppsägning. Du bör vända dig till dessa parter för att få hjälp med att åtgärda detta. Om bolaget inte har någon verksamhet så är det svårt att påstå konkurrens, men du skriver inte i frågan om så är fallet. Därav kan jag inte förutsätta det.  Om bolaget du varit anställd på förutsätt är i drift i någon form så gäller klausulen. Om det inte är i drift så är det svårt att konkurrera mot det, men allt beror på hur klausulen i fråga är utformad. Därav, ta gärna en kortare skrift från berörda parter att du är befriad från klausulen.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Casandra Christiansen

Casandra ChristiansenRådgivare