Konkurrensklausulers giltighet

Jag är uthyrd via ett bemanningsföretag till ett it företag. Nu har jag fått frågan att starta eget och hyra ut mig själv till detta företag.

Bemanningsföretaget sa att jag har en konkurrensklausul i mitt avtal med dem. Gäller det i detta fall?

Det ska sägas att jag inte sitter på någon hög position (23 000 innan skatt i lön) och inte på några företagshemligheter.

Kan företaget ta detta till rätten och kommer dem vinna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En konkurrensklausul är en klausul som arbetsgivaren tar med i avtalet med den anställde för att säkerställa att den anställde inte startar en konkurrerande verksamhet eller blir anställd i ett annat konkurrerande företag efter att anställningen upphört hos arbetsgivaren. Detta är främst för att arbetsgivaren ska kunna känna sig säker på att du som tidigare anställd inte sprider vidare arbetsgivarens "know how", d.v.s sådant speciellt kunnande hos arbetsgivaren som är av ekonomiskt värde men som inte direkt skyddas av immaterialrättslig lagstiftning. Exempel på detta kan vara marknadshemligheter och tillverkningshemligheter. Som anställd har du en lojalitetsplikt gentemot arbetsgivaren som inte direkt upphör efter anställningens upphörande när en sådan konkurrensklausul är medtagen i avtalet.

Är konkurrensklausuler tillåtna?

Som huvudregel är konkurrensklausuler tillåtna såvida de inte är oskäliga [38 § avtalslagen]. När en talar om oskäliga konkurrensklausuler brukar en särskilt kolla på tiden som klausulen ska gälla. Upp till två år är skäligt, men mer än detta ses oftast som oskäligt. En brukar också kolla på den ersättningen som den f.d anställda ska få för att hen inte bedriver eller är anställd i en konkurrerande verksamhet. Precis som du nämner brukar en också kolla på vilken ställning en hade hos arbetsgivaren, där en mer högt uppsatt position föranleder att en konkurrensklausul kan vara skälig. Slutligen kollar en också på konkurrensklausulens geografiska tillämpningsområde och när konkurrensklausulen började gälla. Som du kanske förstår är klausulen mer oskälig ju större geografisk yta den omfattar och den är också mer oskälig om den ingicks när anställningen höll på att upphöra. Av samtliga dessa faktorer görs en helhetsbedömning.

Konkurrensklausulen i ditt fall

Om jag ska applicera detta på ditt fall skulle jag säga att klausulen anses som rimlig i avseendet när den började gälla eftersom jag förstår det som att den redan fanns i ditt avtal sedan innan. Däremot när det gäller klausulens tidsomfattning skulle jag vilja säga att den inte ses som skälig om den gäller i mer än två år. Eftersom du inte nämner hur länge klausulen gäller i ditt fall kan jag tyvärr inte svara på just det. Vidare har det betydelse att du inte verkar innehaft en särskilt betydande ställning på företaget samt burit på några företagshemligheter. Det talar ytterligare för att klausulen kan ses som oskälig. Slutligen skulle jag även vilja påpeka att det är viktigt att konkurrensklausulen är specificerad. Det räcker inte att det står att du inte får bedriva konkurrerande verksamhet, för vad innebär det egentligen? Det måste stå tydligt vad det är för verksamhet du inte får bedriva.

Det du kan göra är att hävda att klausulen är oskälig om din f.d arbetsgivare nu tar detta till rätten. Det är då upp till rätten att göra en helhetsbedömning av de faktorer som jag nämnde här ovan om klausulens varaktighet, din ställning, innehåll om ersättning mm. Om rätten finner att klausulen är oskälig kan de ogiltigförklara denna vilket innebär att den inte gäller helt enkelt. För att vara på den säkra sidan kan du själv gå till rätten och ogiltigförklara klausulen så att du med säkerhet vet att den inte gäller och kan agera efter det. Det kan vara bättre att själv gå till rätten och få klausulen ogiltigförklarad än att vänta på att din arbetsgivare ska göra det eftersom det alltid finns en risk att rätten finner att klausulen är giltig och då har du kanske redan agerat i tron om att klausulen är ogiltig.

Innan du går till rätten skulle jag dock ändå vilja uppmana dig till att prata med din arbetsgivare och se om det går att lösa situationen utan att gå till domstol eftersom det kan bli kostsamt att påbörja en process i domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer.

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare