FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/11/2018

Konkret och abstrakt fel. Garanti på varan.

Vad är skillnaden mellan konkret och abstrakt fel? Och vad innebär det att en säljare har lämnat garanti på en vara?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller beträffande abstrakt och konkret fel samt garanti.

Allmän redogörelse

Tillämplig lag vid köp av lös egendom mellan privatpersoner är Köplagen (KöpL). Köplagen reglerar säljarens och köparens rättigheter och skyldigheter. Bestämmelser om varans beskaffenhet, dvs. fel i varan, finns i 17-20 §§ KöpL och påföljder vid fel i varan regleras i 30-41 §§ KöpL.

Köplagens regler om fel i varan

Reglerna om fel i varan har en mycket stor betydelse i köprätten. En vara är att beteckna som felaktig om den inte uppfyller vad parterna kommit överens om i köpeavtalet (konkret fel, 17 § KöpL 1 st), eller om den har ett allmängiltigt fel enligt 17 § 2 st (abstrakt fel). Den ska också stämma överens med vad säljaren utlovat (18 §) även om dessa egenskaper inte ingått i avtalet.

Konkret fel

Köplagens utgångspunkt är att bedömningen av om en vara är felaktig i första hand ska ske med utgångspunkt från vad parterna har avtalat. Enligt köplagens 17 § första stycket ska varan i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. När varan inte stämmer överens med vad som står i avtalet, exempelvis i fråga om färg, antal, storlekar, föreligger det ett konkret fel.

Abstrakt fel

I 17 § andra stycket anges att om inte annat följer av avtalet ska varan vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används, vara ägnad för det särskilda ändamål för vilken varan var avsedd att användas, ha egenskaper som säljaren hänvisat till genom att lägga fram prover eller modeller, vara förpackad på vanligt sätt om förpackning krävs för att skydda varan. Om varan avviker från vad en köpare i allmänhet kan förvänta sig (exempelvis en diskmaskin som inte fungerar), föreligger det ett abstrakt fel.

Garanti enligt Köplagen

Köplagen innehåller en regel i 21 § om vilken tidpunkt som är avgörande för felbedömningen. Enligt huvudregeln ska bedömningen ske med hänsyn till varans beskaffenhet vid den tidpunkt då risken för varan går över på köparen. Riskens övergång är alltså avgörande för bedömningen av om fel föreligger och detta i sin tur hänger vanligtvis ihop med tidpunkten för varans avlämnande.

I 21 § behandlas två situationer där fel ska anses föreligga också när en försämring av varan uppkommer efter det att risken för varan har övergått på köparen. Det första fallet gäller om försämringen är en följd av avtalsbrott som säljaren gjort sig skyldig till.

Det andra fallet gäller då säljaren genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varans användbarhet eller för andra egenskaper, och försämringen avser en egenskap som omfattas av denna utfästelse.

Regeln i 2 st. andra meningen gäller endast tidsbegränsade garantier. Garantier finns av flera skilda slag. De som regleras i bestämmelsen är de s.k. funktions- eller egenskapsgarantierna och brukar innefatta att varan ska fungera för sitt avsedda ändamål eller behålla vissa egenskaper.

Garantier medför generellt en omkastning av bevisbördan. Normalt gäller att det är köparen som ska visa att felet fanns redan vid riskövergången. En lämnad garanti innebär emellertid att det är säljaren som vid fel som uppenbarar sig under garantitiden har att visa att felet inte fanns vid riskövergången och ibland även att felet i stället är orsakat av köparens vanvård eller liknande.

Viktigt att ha i åtanke är att lagen är dispositiv enligt dess 3 §. Det innebär att parterna kan avtala om något annat än lagens bestämmelser. Avgörande kan då bli vad som överenskommits i fråga om garanti. En garanti kan medföra en kortare tid för reklamation än två år men den kan också förlänga tiden (Se 32 § KöpL).

Garanti enligt Konsumentköplagen

Konsumentköplagen (KKL) är tillämplig när det gäller köp mellan en konsument och en näringsidkare (1§ KKL). Lagens bestämmelser är tvingande till konsumentens fördel, och kan alltså inte avtalas bort till sämre villkor (3§ KKL).

När du köper en vara har du ett extra starkt konsumentskydd de första sex månaderna. Fel som visar sig inom denna tid ses enligt konsumentköplagen som ursprungliga fel. Näringsidkaren måste därför kunna bevisa att du själv har orsakat felet för att kunna säga nej till din reklamation (se 20a § KKL).

När det har gått mer än sex månader går bevisbördan över på dig som konsument. Det betyder att du ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan för att kunna kräva något av företaget.

Garantin kan utöka konsumentens rättigheter. Det betyder att först efter att garantin har löpt ut som konsumenten själv måste bevisa att felet är ursprungligt (se 21 § KKL).

Vill köparen åberopa sina rättigheter enligt KKL så är det viktigt att reklamation görs. Meddelandet ska lämnas till säljaren inom skälig tid. Om meddelandet lämnas inom två månader efter det att köparen har upptäckt felet så är det inom skälig tid. Köparen har tre år på sig att reklamera ett fel från dagen man fick tillgång till varan. Garantin kan förlänga reklamationstiden (23 § KKL).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Galina KrastevaRådgivare