FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/01/2020

Kommer min passansökan att bli beviljad om jag finns med i belastningsregistret?

Hej!

Jag finns med belastningsregister för stöld, narktikabrott och förgripelse mot tjänsteman och det är sa att mitt pass har gått ut och jag undrar om jag gör ansökan om nytt pass om min ansökan kommer gå genom. Kommer jag få nytt pass om jag finns med i belastningsregister

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Om jag har förstått dig rätt så undrar du om du kommer att få din ansökan om ett nytt pass beviljad, trots att du finns med i belastningsregistret.

Jag kommer att hänvisa till passlagen (PassL) i mitt svar.

Din ansökan om pass lär bli beviljad av polisen

Svaret på din fråga är jadin ansökan om ett nytt pass lär bli beviljad, även om du står med i belastningsregistret.

Enbart det faktum att du finns med i belastningsregistret är alltså inte något hinder för att du ska kunna få ett nytt pass.

En förutsättning för att polisen ska kunna godkänna din ansökan är dock att det inte finns några andra hinder. Jag kommer nu att presentera några av de relevanta hinder som det kan röra sig om.

Du måste vara svensk medborgare

Först och främst behöver du vara svensk medborgare för att kunna ansöka om ett pass (4 § första stycket PassL). Jag utgår från att du har svenskt medborgarskap eftersom du skriver att du har haft ett pass tidigare.

Du kan inte få något pass om du är anhållen eller häktad

Utöver kravet på medborgarskap kan du bland annat inte få något pass i följande fall:

- Du är under 18 år och har inte fått din vårdnadshavares tillstånd till att göra en passansökan (7 § andra punkten PassL).

- Du är anhållen eller häktad på grund av en misstanke om att du har begått ett brott (7 § tredje punkten PassL).

- Du står under övervakning, har reseförbud eller är skyldig att anmäla dig hos polisen på grund av en misstanke om att du har begått ett brott (7 § tredje punkten PassL).

- Du är efterlyst (7 § sjätte punkten PassL).

- Du sitter i fängelse för en tid om minst ett år och har inte blivit villkorligt frigiven (7 § åttonde punkten PassL).

- Du sitter i fängelse för en tid om minst en månad och har inte fått något passtillstånd (19 § första punkten och 10 § första stycket PassL).

- Du står under övervakning på grund av en dom om skyddstillsyn eller till följd av att du har blivit villkorligt frigiven från ett fängelsestraff och har inte fått något passtillstånd (19 § andra punkten och 10 § första stycket PassL).

- Du vårdas i sluten ungdomsvård för en tid om minst ett år (7 § nionde punkten PassL).

- Du vårdas i rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning (7 § tionde punkten PassL).

- Du har ansökt om ett pass tre gånger under de senaste fem åren (7 a § första stycket PassL).

Så länge det inte är något av det ovanstående som stämmer in på dig bör det saknas hinder för att polisen ska kunna bevilja din passansökan.

Sammanfattning

Svaret på din fråga är ja – din passansökan lär bli beviljad, trots att du står med i belastningsregistret. Enbart det faktum att du finns i belastningsregistret är nämligen inget hinder för att polisen ska kunna godkänna din ansökan.

Så länge du är svensk medborgare och inte omfattas av något annat hinder som jag har nämnt bör du alltså kunna få ett nytt pass.

Du kan boka en tid för att ansöka om ett nytt pass på polisens hemsida.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare