Kommer jag som arvtagare även att ärva skulder från arvsgivaren?

Hej min pappa har gått bort och jag är enda arvingen. Övertar jag hans privata skulder till privatpersoner? Finns inget skuldebrev mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Övertar man skulder vid arv?

Skulder kan enligt svensk lag inte ärvas. Efter att någon avlidit så kommer en bouppteckning göras vilket redovisar för arvgivarens skulder och tillgångar. Detta kommer att samlas i ett dödsbo som är en egen juridisk person.

Innan arvskiftet sker och du får tillgång till ditt arv ska skulderna betalas av de tillgångar som arvsgivaren har. Om din pappa exempelvis har tillgångar som är värda 500.000 kronor och skulder på 100.000 kr kommer skulderna först att betalas av, vilket gör att arvet som blir kvar till dig blir 400.000 kr.

I vissa fall kan det vara så att skulderna överstiger värdet av tillgångarna. I de fallen så kan dödsboet försättas i konkurs. Om dödsboet försätts i konkurs innebär det att arvingarna inte får något arv alls men också att de inte kan ärva resterande skulder.

Sammanfattningsvis kommer du inte överta hans privata skulder. Skulderna kommer att betalas av din pappas tillgångar innan du får ut ditt arv.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare