Kommer jag att behöva betala av min ex-mans CSN-lån vid en skilsmässa?

Jag är nyskild och huset ska säljas. Min ex man hade csn lån innan vi gifte oss. Ska jag betala halva det?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du kommer personligen inte att behöva betala halva lånet till CSN. Din ex-man kommer dock att få skuldtäckning för lånet när bodelningen görs, se Äktenskapsbalken 11 kap 2 §. Detta innebär att din ex-man kommer att få undanhålla från bodelningen, så mycket pengar som lånet upp går till, och sedan kommer ni att dela på resten, förutsatt att ni inte har någon enskild egendom. Detsamma gäller för dina skulder.

Sammanfattningsvis så innebär detta i praktiken att du kommer att behöva betala på hans CSN-lån, eftersom dessa pengar som han kommer få skuldtäckning för, annars hade delats upp mellan er i bodelningen.

Jag förstår att detta inte är något positivt besked för dig, men det är tyvärr så som lagen ser ut.

Hoppas att detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare