FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/03/2022

Kommer en ny sambo har rätt till halva bostaden vid en eventuell bodelning om huset redan ägs av den andra sambon?

Hej,

Jag har ägt huset jag och min dotter (som bor varannan vecka) bor i sedan 2013. När mitt ex och jag gick isär för tre år sedan fick hon ta del av halva huset trots att jag ägde det och betalade allt. Hon betalade ingenting men vi flyttade in samtidigt vilket verkade varit problemet då.

Nu har jag träffat en ny sambo som ska flytta in och undrar om hon kommer ha rätt till huset om vi skulle gå isär? Spelar det någon roll hur länge vi bor ihop? eller hur mycket hon kommer betala och vad hon betalar för?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att dela upp svaret i olika delar för att besvara dina frågor.

Utgångspunkter vid ett samboskaps upphörande

När ett samboskap upphör (med anledning annan än att äktenskap ska ingås) så ingår samboegendomen i bodelningen. Samboegendomen ska då delas lika mellan samborna.(Sambolag (2003:376) 8 §) Samboegendom är den gemensamma bostaden och bohaget om detta har förvärvats för gemensam användning.(Sambolag 3 §) Det är definitionen av "förvärvats för gemensam användning" som då blir av betydelse för vad som ska ingå i en bodelning.

Enskild egendom ingår inte i bodelningen.

Förklaring av begreppet "förvärvats för gemensam användning"

När det gäller bostad så ska bostäder som har förvärvats för gemensam användning alltid ingå i bodelningen. Oavsett om det är endast en av samborna som har betalat för bostaden. Det kan till exempel vara så att en person köper ett hus för egna pengar och står för hela lånet och sedan flyttar in i huset tillsammans med en partner. Alltså att bostaden köptes med avsikt att bo där tillsammans med sin sambo.

Om en person redan äger en bostad sedan tidigare, som för tiden när den köptes inte köptes med avsikten att bostaden skulle vara gemensam för en samborna, så är den inte förvärvad för gemensam användning. Och då kommer bostaden inte ingå i en bodelning.

För att sedan räknas som sambor krävs det att man stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.(Sambolag 1 §) Vad som räknas med stadigvarande kan variera på omständigheterna i det enskilda fallet men i förarbeten till sambolagen har det sagts att om man har bott tillsammans i 6 månader är det stadigvarande.

Ditt fall

Utifrån din fråga uppfattar jag det som att vid ditt första samboskap så fick din sambo halva bostaden just för att den ansågs ha införskaffats för gemensamt bruk. Men inför ditt nya samboskap så äger du redan bostaden när samboskapet kommer att ingås. Vid tiden du köpte bostaden så hade du inte avsikten att bo där tillsammans med din nu blivande sambo. Och bostaden kommer alltså inte räknas som samboegendom och därmed inte ingå i en eventuell bodelning.

Svar på din första fråga: Nej din sambo har inte rätt till halva huset. För huset är inte samboegendom.

Vad gäller din andra fråga om betydelsen av hur länge ni bor ihop, så är svaret: att så länge ni bor ihop i minst 6 månader så kommer ni räknas som sambor. Vilket får betydelse för om reglerna i sambolagen överhuvudtaget ska reglera en separation eller inte.

Gällande din tredje fråga om det spelar någon roll om hur mycket hon betalar och för vad. Om ni i ert nya samboskap förvärvar egendom för gemensam användning blir denna egendomen samboegendom. Och då spelar det inte någon roll om hon betalar för samboegendomen. Men om hon tex. skulle betala fakturor som rör din egendom (som inte är samboegendom) kan detta eventuellt betyda att hon ger dig ett penninglån. Denna situation kom upp i ett rättsfall för Högsta domstolen. Men Högsta domstolen dömde till nackdel för den parten som hade betalat fakturorna. (NJA 2019 s. 23)

Samboavtal är bra att skriva

Hur egendomen ska delas upp vid samboskapets upphörande kan också regleras genom att samborna skriver ett samboavtal. I ett sådant avtal kan det skrivas att viss egendom inte ska ingå i en framtida bodelning. Avtalet ska upprättas skriftligen och skrivas på av båda sambor. (Sambolag 9 §) Ett samboavtal är därmed ett väldigt bra sätt att se till att egendom delas på det sättet samborna vill. Finns det inget samboavtal, och samborna vid ett upphörande inte är överens om hur egendom ska delas så kommer sambolagens regler om bodelning gälla.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare