Komma överens om en ändring av vårdnaden

Pappan till mitt 1,5-åriga barn nyttjar narkotika och vill inte ta kontakt med psykiatrin för hjälp. Han har i grunden psykisk ohälsa och nyttjar för att koppla av. Han älskar sitt barn, men jag kan aldrig lita på att det blir som vi har bestämt ang umgänge och avlastning, han brukar ha dottern ett par timmar när jag jobbar (alltid nykter såklart). Jag vill söka egen vårdnad, men avslöjar jag hans narkotikabruk är jag rädd att han kommer "straffa" mig genom att vara besvärlig och elak och försvåra tillvaron för mig. Hur ska jag gå till väga? Jag har pratat med socialtjänsten och bett om samarbetssamtal (som han inte svarade på) och sagt att jag inte kan kommunicera med honom på grund av hans psykiska mående, de säger att jag ska be honom skriva på ett bevittnat papper där han tillåter mig att fatta egna beslut gällande barnet så länge som han mår dåligt, som han sen kan återkalla när han "mår bättre". Detta tycker inte jag räcker, jag känner hela tillvaron väldigt otrygg med de premisserna. Kan jag be pappan om ensam vårdnad, eller måste det gå via tingsrätt/familjerätten? Barnet är 1,5 och jag har henne på heltid.

Lawline svarar

Hej, tack för att du väder dig till Lawline med din fråga!

Du och pappan kan komma överens om att du ska få ensam vårdnad utan att vända er till rätten, men precis som du säger måste avtalet godkännas av socialnämnden för att få samma rättsverkan som en dom. Socialnämnden ska godkänna avtalet om både du och pappan är överens så länge det inte är oförenligt med barnets bästa. Kan du och pappan komma överens om att skriva ett sådant avtal finns det ingenting som tyder på att du inte skulle få ensam vårdnad.

Ett muntligt avtal mellan dig och pappan angående vårdnaden kommer inte ha någon rättsverkan utan ni måste antingen skriva ett av socialnämnden godkänt avtal eller få en dom genom rätten ( 6 kap. 5, 6 §§ föräldrabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare