Klassas det som förtal att anmäla en kommunanställd?

Hej! Jag har en fråga om förtal. Jag har haft en kontaktperson från kommunen som dom första två åren funkat perfekt men det senaste året har hen helt ändrat attityd och sätt, ljuger, säger saker som hen inte står för vilket invaggat mig i en trygghet, erbjudit sig att vi ska vara vänner och tajta sådana m.m.vilket jag har gått på och som hen sedan slår i från sig. Jag kan ju säga att jag har en sms konversation kvar i min telefon som jag har haft med hen och där mycket av det jag tar upp finns som fakta. För att göra en lång historia kort så har detta bidragit till att jag det senaste året fått en depression som jag fortfarande har, fått ta till extra mediciner, ibland alkohol för att jag mår så dåligt av det som hänt periodvis, och ja, min vårdgivare är informerad. Hens ordinarie arbete vid sidan om kontaktmannaskapet är på ett boende för personer som har funktionsvariationer samt även psykiska sjukdomar där hen är både stödjare och kontaktperson. Eftersom jag är någorlunda klarsynt och ser vad som händer i min omgivning, om jag får säga det själv, vilket inte alla är så känner jag och undrar vad skulle hända om jag berättar för hens ansvariga om hur hen har betett sig emot mig och hur det har påverkat mig och fortfarande gör. Avsikten i så fall från min sida är ju att förhindra att andra som är beroende av insatser ska råka lika illa ut som mig och som kanske inte kan säga ifrån utan att man kanske håller ett extra öga på hen. Är jag fri att göra detta eller vad kan hända?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att först besvara din fråga, behöver jag mer information från Dig.

Vad har kontaktpersonen för anställning på kommunen och vad är din ställning i förhållande till hen?

Som huvudregel klassas det inte som förtal att berätta för överordnade om anställdas arbetssätt. Syftet är ju inte att skada någons anseende, utan snarare att få erforderlig hjälp från personen ifråga.

/Vänligen

Viktoria TomssonRådgivare