Klandra ett arvskifte från 1984 - Är det möjligt?

Kan jag få rätt i domstol när jag påstår att min pappas skenköp av min farfars fastighet 1984 inte var ett köp utan ett förtida arv. Bakgrunden är denna. Mitt under pågående bouppteckningen efter min far får jag veta att min far "skenköpte" sin fars villa 1984 för 390 000 kr dvs 65% av taxeringsvärdet, fyra månader innan min farfar avled. Trol för att slippa arvskatten. Jag bodde 1,5 år hos min farfar innan han avled och vet att han var dement och bodde på ålderdomshem då han ska ha sålt sitt hus till min pappa. Pappa var varken god man eller hade överförmyndarens godkännande. Min far betalade aldrig några pengar för villan till farfar och det fanns heller inga pengar upptagna som tillgångar i bouppteckningen förutom en revers på 185000 kr som min pappa stod för. Pappa hade en omyndig bror. Det finns ett testamente efter min farmor och farfar där deras vilja är att min far ska ärva alla tillgångar som enskild egendom. Detta "skenköp" har fått konsekvenser för mig nu när min far har avlidit och då plötsligt villan inte längre räknas som enskild egendom utan räknas in som giftorättgods. Pappa gifte om sig och fick ett till barn förutom mig. Nu ärver alltså pappas nya fru 50 % av villan efter min farmor och farfar och i slutändan ärver min syster 75 % av villan och jag 25 %. Jag är så frustrerad eftersom det inte var ett inte köp. Jag anser att överlåtelsen av villan ska räknas som förtida arv och inte köp och att viljan i farmor och farfars testamente därmed ska gälla.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är ärvdabalken (ÄB). Och spontant, som kort svar på din huvudsakliga fråga, bedömer jag att du kommer att få svårt att vinna framgång med en domstolstalan. Den aktuella fastighetstransaktionen ägde rum 1984 och har koppling till din farfars frånfälle och därmed dödsboet efter honom (ej efter din pappa). Följande kan anföras.

Fastighetstransaktionen - Vad gäller?

Om ett köp av fast egendom sker till ett pris som understiger marknadsvärdet kan överlåtelsen ses som en gåva, vilket brukar bli fallet om det föreligger en tydlig gåvoavsikt hos givaren. Enligt Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) ska fastigheten i så fall värderas lika med beskattningsårets taxeringsvärde, se avgörandet RÅ 1981 1:29. Om överlåtelsen istället sker mot en ersättning som understiger både överlåtelseårets taxeringsvärde och marknadsvärdet brukar transaktionen regelmässigt ses som en gåva. Dock ska tilläggas att det i och för sig även här krävs gåvoavsikt hos givaren (trots en eventuell köpeskilling som understiger taxeringsvärdet) och huruvida så är (var) fallet i förhållande till din pappa är för mig ovisst. Men mycket tyder naturligtvis på att du har rätt i så motto att överlåtelsen sannolikt var att betrakta som en gåva och därmed ett förskott på arv eftersom en gåva från en förälder till ett barn presumeras (antas) utgör ett förskott på arv, se 6 kap. 1 § 1 st. ÄB vari sägs att vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge ska avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett.

Din farfars bortgång - Vad gäller (gällde)?

Det är inte möjligt att klandra en bouppteckning efter att den är gjord och påskriven. En bouppteckning ska för övrigt förrättas senast tre månader efter dödsfallet, vilket följer av 20 kap. 1 § ÄB. Det kan dock göras en s.k. tilläggsbouppteckning om en ny tillgång eller skuld blir känd efter att bouppteckningen har förrättats eller om det har upptäcks annan felaktighet i bouppteckningen, vilket din pappas förvärv av fastigheten, i vart fall utifrån din ärendebeskrivning, mycket väl kan ha varit, alltså en felaktighet på det sätt som avses i lagtexten. Tilläggsbouppteckning innehållande tillägg eller rättelse ska dock ske inom en månad, se 20 kap. 10 § ÄB.

Det går däremot att klandra ett arvskifte om felaktigheter har begåtts i samband med skiftet och boets upplösning. En dödsbodelägare som är missnöjd med ett arvskifte får klandra arvskiftet genom att väcka talan mot övriga dödsbodelägare endast om det sker inom fyra veckor efter delgivning av skifteshandlingen. Klandras inte arvskiftet inom den i lagen angivna tiden har dödsbodelägaren gått miste om sin rätt att föra talan i domstol, se 23 kap. 5 § ÄB.

Av ovanstående kan därför konstateras att det har gått alldeles för lång tid för att kunna angripa det som skedde i samband med din farfars bortgång. Därutöver ska tilläggas att det endast var dennes barn, dvs. din pappa och eventuella syskon till honom, som hade kunnat processa i förevarande fall.

Notis: HFD styr rättspraxis på förvaltningsrättens (och skatterättens) område och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar HFD s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga förvaltningsdomstolar i lägre instanser (förvaltningsrätter och kammarrätter) informellt har att följa. HFD hette tidigare Regeringsrätten varför äldre domar har refererat som börjar på "RÅ".

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare