Klander av bouppteckning

Det har snart gått 10 år sen min pappa gick bort. Och när vi gjorde bouppteckningen så blev jag blåst på nästan hela arvet. Hon som höll i bouppteckningen va opartisk. Så min fråga är kan jag göra nåt åt saken nu snart 10 år senare

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bouppteckning kan tyvärr inte klandras men dock kan ett arvskifte klandras. Ett arvskifte är en handling över själva fördelningen av ett arv. Men enligt ärvdabalkens 23 kap. ska detta göras inom 4 veckor. Om man hade varit inom tidsgränsen hade tingsrätten omprövat arvsskiftet och då – om det skulle finnas fog för det – skiftat arvet på ett annat sätt.

Men eftersom i ditt fall har det gått över 10 år så har du tyvärr ingen rätt att klandra arvsskiftet längre.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare