FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag12/06/2018

Kapitaltillskott till aktiebolag

Kan ett aktiebolag ge aktieägartillskott till ett annat aktiebolag? De två bolagen har ingen juridisk koppling förutom att jag äger 100% i ena bolaget (bolag A givande) och 10% i andra bolaget (bolag B mottagande).

Bolag A går väldigt bra medan bolag B går sämre.

Är ett aktieägartillskott möjligt? Är det avdragsgillt för bolag A?

Det handlar om runt 75.000:- till att börja med.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I det följande utgår jag från att dina frågor gäller överföring av tillgångar från bolaget A till bolaget B.

Kan ett aktiebolag ge aktieägartillskott till ett annat aktiebolag?

Ja, ett aktiebolag kan ge aktieägartillskott till ett annat aktiebolag. Med aktieägartillskott avses vanligen att tillskott ges från aktieägare till aktieägares aktiebolag. I ditt fall äger dock inte bolaget A några aktier i bolaget B. Därför är det i ditt fall inte fråga om aktieägartillskott, utan kapitaltillskott. I slutändan leder dock både aktieägartillskott och kapitaltillskott till samma resultat och de behandlas likadant i aktiebolaget B.

Men oavsett vad denna transaktion på 75 000 kan klassas som, måste dock denna överföring från bolaget A uppfylla vissa krav för att vara en lovlig/laglig överföring (se 17 kap. aktiebolagslagen). Du behöver ta hänsyn till att en överföring på 75 000 endast får göras om det efter överföringen finns full täckning för bolaget A:s bundna egna kapital (17 kap. 3 § första stycket aktiebolagslagen). Det är den senaste balansräkningen som ska avgöra om 75 000 är en rimlig överföring i förhållande till bolaget A:s kapital. Sedan ska man också beakta den s.k. försiktighetsregeln, att du måste bedöma om denna värdeöverföring på 75 000 framstår som försvarlig med hänsyn till de krav "som verksamhetens art, omfattning och risker ställer på storleken av det egna kapitalet och bolagets konsolideringsbehov, likviditet och ställning i övrigt" (se 17 kap. 3 § andra stycket aktiebolagslagen). Jag kan inte uttala mig om dessa krav i 17 kap. 3 § är uppfyllda eftersom jag inte har de uppgifter som krävs.

Efter att överföringen av dessa 75 000 är klar måste det alltså finnas täckning för det bundna egna kapitalet och överföringen måste vara försvarlig för att värdeöverföringen i form av kapitaltillskott kan anses som lovlig. (Man vill genom detta skydda borgenärer och övriga intressenter i bolaget A.)

Är det avdragsgillt för bolaget A?

Vi antar att de 75 000 kr som överförs är en lovlig överföring för bolaget A. Eftersom bolaget A blir av med dessa 75 000 kr är det fråga om en utgift. Avdrag för utgifter medges om utgiften syftar till att förvärva och bibehålla inkomster (16 kap. 1 § inkomstskattelagen). Det finns alltså ett krav på att syftet med transaktionen av dessa 75 000 kr är att bolaget A ska få inkomst. Bolaget A behöver dock inte få någon inkomst alls i slutändan. Det är syftet som är avgörande. Om transaktionen t ex gjorts i affärsrelaterade syften kan det räcka för att sådant samband mellan utgift och inkomst anses vara förhanden. För just aktiebolag föreligger annars en presumtion om att de utgifter som sker i företaget uppfyller kraven för avdragsrätt. Det är endast om det är uppenbart att denna utgift på 75 000 inte är ägnad att bidra till inkomst som avdragsrätten kan nekas av Skatteverket.

Det finns ett problem i ert fall. Eftersom bolaget A möjligen inte får någon direkt motprestation från bolaget B, kan transaktionen komma att betraktas som gåva. Gåvor är inte avdragsgilla. Det är därför värt att nämna att just i de situationerna när bolagen inte får en direkt motprestation, är det svårt att veta hur Skatteverket kommer att agera. Det råder nämligen något delade meningar kring var gränsen går mellan en gåva och affärsmotiverad transaktion. Skatteverket kan därför komma att kräva att bolaget A specificerar och bevisar varför denna utgift på 75 000 ska vara avdragsgill.

Bolaget A måste i så fall bevisa att transaktionen hade affärsrelaterade syften, dvs. transaktionen var ämnad att främja bolaget A:s verksamhet. Du kan i så fall beakta att avdrag har exempelvis medgetts när ett bidrag som lämnats utan krav på någon motprestation lämnats pga. kommersiella marknadsföringsskäl (se RÅ 2000 ref 31 del II). Avdrag medgavs också när det funnits stark anknytning mellan den givandes verksamhet och mottagarens verksamhet (HFD 2014 ref 62, RÅ 2000 ref 31 II). I vissa fall har man dock ansett att även om en transaktion varit kommersiellt motiverad, förlorade den inte sin karaktär som gåva. Jag kan därför inte garantera att avdragsrätt medges. Utifrån den presumtion som finns för aktiebolag, att varje utgift är omkostnad för aktiebolaget, skulle jag dock säga att avdrag vanligen medges för aktiebolag, men att Skatteverkets agerande är svårare att förutspå.

Sammanfattning

Bolag A får ge kapitaltillskott till bolag B, om regler om värdeöverföringar beaktas i aktiebolagslagen. Det är viktigt att denna värdeöverföring är affärsmotiverad för att avdrag ska kunna medges.

Annat du behöver beakta

Redovisa denna transaktion på 75 000 som en värdeöverföring till bolaget B (Transaktionen får inte ske i två led, alltså från bolaget A till dig och sedan till bolaget B. För avdrag måste transaktionen ha skett från bolag A till B.) Du får alltså inte ta ut pengarna som aktieägare eller som privatperson själv. Detta kan medföra att det istället anses vara du som aktieägare eller kanske som anställd som tagit ut utdelning eller lön från bolaget, vilket innebär att du i så fall måste beskatta denna transaktion. Avdrag medges inte vid utdelning till aktieägare.) Redovisa 75 000 som "75 000" i båda bolagen, inte till annat värde. Samma belopp som överförts från bolaget A måste redovisas hos bolaget B. Om lägre värde anges kan reglerna om uttagsbeskattning aktualiseras (enl. 22 kap. inkomstskattelagen). Det påförs skatt då.

Hoppas att du fick svar på dina frågor! Om något är oklart, får du gärna kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare