FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt05/12/2018

Kan vi ta hem pengar från Turkiet som vi fått som gåva i och med bröllop?

Hej . Jag har en fråga till er, jag gifte mig 2012 i turkiyet o där är det sed att få pengar eller guld min fråga är kan min fru hämta dem till sverige som gåva värdet överstiger ej över 50tusen kronor. Tack i förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvoskatten avskaffades den 1 januari 2005. Detta betyder att man inte längre behöver skatta för gåvor. Gåvor är alltså skattefria. Detta framgår av 8 kap 2 § inkomstskattelagen.

Det viktiga i sammanhanget är att gåvan har gåvokaraktär. För detta krävs att avsikten är benefik. Benefik avsikt föreligger i de fall gåvogivaren inte förväntar sig någon motprestation för gåvan. Gåvoavsikt föreligger därmed inte om gåvan utgör belöning för utfört arbete eller i de fall gåvogivaren förväntar sig en motprestation. Gåvor som saknar ren gåvoavsikt kallas remuneratoriska gåvor och dessa kan, till skillnad från rena gåvor, bli skattepliktiga

Gåvobrev behövs i regel inte beträffande förvärv av lös egendom; såsom pengar. Dock har din bank en skyldighet att lämna kontrolluppgift om direkta eller indirekta betalningar som överstiger 150 000 kr. Gränsbeloppet gäller oavsett i vilken valuta uppgiften lämnas. Uppgiftsskyldigheten gäller även om detta sker enbart vid något enstaka tillfälle. Detta framgår av 23 kap. 1 § skatteförfarandelagen. Det kan sålunda vara bra om du (som gåvogivare) upprättar ett gåvobrev, så att du kan styrka för Skatteverket att det rör sig om en gåva.

Slutsats

Det ska inte utgå skatt för gåvan. Gåvan uppgår inte till 50 000 SEK, varför gåvobrev inte är nödvändigt. Däremot skadar det inte att upprätta gåvobrev. Beträffande skatt för gåvogivare och huruvida sådan skyldighet föreligger för medborgare i Turkiet, kan jag inte uttala mig om.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare