FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/03/2018

Kan vi adoptera barnet utan samtycke från den biologiska pappan?

Vi har en kille på 11 år som har varit familjehemsplacerad hos oss sedan han var 1 år. Vi är sedan några år särskilt tillförordnad vårdnadshavare. Hans biologiska mamma dog förra året o hans biologiska pappa träffar vi 4-5 ggr/år. Kan vi adoptera den lille killen utan biologiska pappans medgivande? Pojken har även bytt till vårt efternamn eftersom det var viktigt att han kände trygghet i att han skulle få stanna kvar hos oss? Ärendet beslöts i tingsrätten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Adoption regleras i Föräldraskapsbalken (FB)

Krävs biologiska föräldrars samtycke vid adoption?
För att ni ska kunna adoptera killen så krävs det att ni är gifta. (4:4 § FB)
Huvudregeln är att biologiska föräldrars samtycke ska finnas för att en adoption ska kunna ske (4:5a § FB). Det finns dock tre undantag där biologiska föräldrars samtycke inte behövs:
- Om biologiska föräldern lider av en allvarlig psykisk störning
- Om biologiska föräldern inte har en del av vårdnaden, eller
- Om biologiska föräldern befinner sig på okänd ort, exempelvis utomlands.

Eftersom killens mamma har gått bort och då ni som särskilt förordnade vårdnadshavare har vårdnaden om killen och inte hans biologiska pappa, så krävs inte pappans samtycke för adoptionen.

Trots att pappans samtycke inte krävs, så ska han dock få komma till tals vid adoptionsprocessen, om det är möjligt. (4:10 § FB)

Domstolens lämplighetsprövning
vid adoption
Utöver de formella krav som jag har nämnt här ovan, så görs det även en så kallad lämplighetsprövning i det enskilda fallet. Prövningen handlar kortfattat om att se till att adoptionen är det bästa för killen. (4:6 § FB)
Domstolen kollar då bland annat på:
- Om adoptionen är till fördel för barnet
- Om ni som vill adoptera har uppfostrat barnet
- De tar även hänsyn till barnets vilja,
beroende på hur gammalt och hur moget barnet är

Eftersom ni har tagit hand om killen sedan han var ett år, ni är hans särskilt förordnade vårdnadshavare och han har bytt till ert efternamn, så talar det till er fördel vid prövningen.

Sammanfattningsvis behöver alltså inte den biologiska pappan godkänna adoptionen.
Då jag har gjort en generell bedömning utifrån den information jag har fått av er, kan jag rekommendera er att ta kontakt med socialnämnden i er kommun ifall ni har mer specifika frågor kring adoptionen

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare