Kan vem som helst polisanmäla ett ofredande?

Hej! Kan en person anmäla ett ofredande åt en annan person, dvs hör det under allmänt åtal eller måste den personen som blivit utsatt för ofredande anmäla?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler som bestämmer vem som kan polisanmäla ett brott. Det innebär att en person kan anmäla ett ofredande som en annan person har blivit utsatt för.

När någon annan än den utsatte personen anmäler ett brott bör man dock beakta reglerna om åtalsprövning. De säger bland annat att staten (åklagaren) endast får väcka åtal i de brott som faller under allmänt åtal. Vid brott som lyder under enskilt åtal får endast den utsatte personen själv väcka talan.

Frågan är då om ofredande faller in under allmänt eller enskilt åtal. "Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande" (4 kap. 7 § brottsbalken, ”BrB”). För att ofredande ska falla under allmänt åtal krävs det dock att ofredandet har skett på en allmän plats (4 kap. 11 § BrB). Om ofredandet inte har skett på en allmän plats krävs det att den utsatte anger brottet till åtal eller att åtal är påkallat från allmän synpunkt. Åtalet är i sådana fall beroende av om den utsatte vill väcka åtal eller inte. Om ofredandet har skett på en allmän plats faller det under allmänt åtal och åklagaren kan då väcka åtal oberoende av om målsägande vill det eller inte.

Sammanfattningsvis kan alltså vem som helst anmäla ofredandet, men om ofredandet faller under enskilt åtal blir den fortsatta processen beroende av vad den utsatte väljer att göra.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare