Kan vårt ärende handläggas fortare?

Hej, är en hemvändande utlandssvensk med familj, har hustru och gemensamma barn.

Vi har fastnat i nästan 1,5 år hos migrationsverket med min hustrus ansökan om uppehållstillstånd, det har inte hänt någonting alls med hennes ansökan, ingen handläggare har ens tittat på ärendet ännu, det har gått 9 månader sedan intervjun på svenska ambassaden.

Vi är gifta sedan många år, sammanlevandes och bosatta utomlands vårt äktenskap är registrerat i Sverige sedan vigseln.

Våra barn har svenskt medborgarskap men nu lever vi i karantän utomlands i väntan på min hustrus uppehållstillstånd.

Vi har dubbla boenden sedan 1,5 år, jag och barnen är skrivna i Sverige..men pga att migrationsverket aldrig kan sätta igång med handläggningen av min hustrus ärende tvingas jag att skriva mig utomlands igen, vi vill inte leva åtskilda, barnen skulle ta skada av det.

Jag har försökt förmå migrationsverket att påskynda vårt ärende pga barnens skolgång, men det är inget man prioriterar inom migrationsverket..således styr migrationsverket över hela familjens tillvaro.

Har vi någon juridisk möjlighet att få min hustrus ärende handlagt fortare?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Migrationsverket är en myndighet, vilket innebär att varje ärende som berör enskilda personer ska handläggas enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts, enligt 7 § Förvaltningslagen.

På migrationsverkets hemsida finns ungefärliga handläggningstider. Dessa ses som en preliminär tidsfrist. Den preliminära handläggningstiden beror på hur ni ansökt samt vilket medborgarskap din fru har och det är därför svårt för mig att veta. På denna sida kan ni beräkna er preliminära handläggningstid: https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Tid-till-beslut.html. Handläggningstiderna är väldigt långa för tillfället och att vänta i 18 månader på beslut är numera rätt vanligt tyvärr.

Ansökningarna som görs handläggs utifrån ett kösystem och det går alltså inte att gå före andra i kön. Långa handläggningstider är idag tyvärr ett problem. Det du kan göra är att vända dig till JO, deras huvuduppgift är att övervaka myndigheternas arbete och hur de uppfyller sina skyldigheter. Långa handläggningstider på Migrationsverket har länge kritiserats av Justitieombudsman (JO) dit ni kan anmäla migrationsverket ifall ärendet fördröjs. Vad som menas med fördröjning beror helt på vilket preliminär tidsfrist ni får. Är den preliminära tidsfristen exempelvis 18 månader, kommer JO förmodligen inte ta upp en utredning innan de 18 månaderna har passerat.

På denna sida kan ni läsa mer om JO-anmälan:
https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare