FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/03/2020

Kan vårdnadshavaren vägra kommunicera med mig som bonusförälder

Min sambo har gemensam vårdnad för sitt barn från sitt tidigare förhållande. Den andra juridiska vårdnadshavaren har försökt med allt för att jag inte ska ha något med kommunikationen eller planering av schemat att göra. Hon och en annan familjemedlem har även gått till verbala angrepp och hotat att jag ska inte lägga mig i kommunikation på något sätt annars kommer jag att ånga det och även bestraffas eller ens komma i närheten av barnet. Har hon någon skyldighet att föra någon kommunikation med mig som bonusförälder i och med att jag vabbar och även hämtar och lämnar ibland det barn som hon är juridisk vårdnadshavare för. Jag tänker vid förseningar, sjukdom och liknande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Om jag tolkat din fråga rätt undrar du om vårdnadshavaren till ditt bonusbarn, det vill säga den före detta partnern till din sambo har någon skyldighet att kommunicera med dig som bonusförälder.

Frågor om vårdnadshavares skyldigheter regleras i Föräldrabalken, speciellt i kapitel 6. Det finns i denna lag ingen skyldighet för en vårdnadshavare att kommunicera med någon annan än den andre vårdnadshavaren.

Har du fler frågor så är det bara att återkomma.

Franck OlofssonRådgivare