Kan vara förtal att anklaga någon annan för brott

Hej, jag är en elev som nyss fyllde 18 år. Jag har blivit misstänkt för hot och dödshot i gymnasiet, så rektorn stängde av mig från skolan. Mina klasskamrater har spridit rykte och massa misstänkte saker om mig, ex; de har sagt till föräldrarna att jag kommer hitta de och döda de. Allt är bara rykter och de har inga bevis, men de går ut till polisen och tidningen, och berättar massa skit om mig. Så nu kan jag anklaga de med ärekräkning, och kan jag få skadestånd ? Pga, de har förstört mitt liv i skolan och går ut och pratar massa dåliga saker om mig. De har inte ens bevis, de bara gårt runt och berättar vad de "tror" det kan hända.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Såsom jag tolkar din fråga undrar du om dina kamraters ryktesspridning om att du skulle begått brottsliga gärningar (mordhot) utgör ärekränkning av någon form. Reglerna om ärekränkning hittar du i brottsbalkens (BrB) 5:e kapitel.

Förtal att sprida uppgifter om någons påstådda brottslighet

I första hand skulle dina klasskamraters rykten kunna utgöra förtal (BrB 5 kap. 1 §). Det spelar egentligen ingen roll om deras rykten är sanna eller inte, så länge de pekar ut dig som brottslig, eller sprider annan information som är tänkt att få andra att missakta (ogilla) dig, så kan detta vara förtal. Att hävda att någon annan dödshotat personer – vilket är ett brott – är förstås mycket allvarligt, särskilt om det saknas bevis för uppgiften. I detta fall har du även drabbats av konsekvenser – uppgifterna har fått dig avstängd från skolan. Det gör saken ännu allvarligare, möjligtvis så pass allvarligt att det skulle kunna utgöra grovt förtal (BrB 5 kap. 2 §). Dina vänner och din omgivning borde även ha reagerat starkt på anklagelserna, vilket också förstärker allvaret av det hela. Att de dessutom kontaktat medier gör att spridningen på ryktet skulle kunna bli mycket stort, vilket också ökar allvaret.

Att lämna uppgifter om någons påstådda brott till polisen är oftast inte fel. Du har rätt att anmäla någon till polisen, även om du har fel. Men om du medvetet anklagar någon för brott inför polisen eller annan liknande myndighet, trots att du vet att det egentligen inte stämmer, då kan det utgöra brottet falsk tillvitelse (BrB 15 kap. 7 §).

Avslutningsvis vill jag noga poängtera att jag inte kan bedöma huruvida ryktesspridningen faktiskt har trätt över gränsen till förtal eller inte, för denna bedömning krävs helt enkelt mer detaljerade och underbyggda uppgifter. Förtalsmål är dessutom mycket svåra för den förtalade att vinna – dessutom måste du som förtalad vanligtvis driva målet själv, vilket är både svårt och kostsamt. Man bör därför tänka efter noga innan man försöker få någon åtalad för förtal. Jag hoppas emellertid att mitt svar har gett dig lite mer kunskap kring vad dina kamrater får – och inte får – göra.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare