FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/06/2022

Kan utländska släktingar kräva att man överlämnar sitt barn till dem?

Hej jag undrar om jag är svensk medborgare och gifter mig med en man från Jordanien som är jordansk medborgare . Låt säga att vi gifter oss i hans land och sedan bor i Sverige , vi får barn tillsammans och han dör . Kan någon kräva att barnen ska skickas till Jordanien ? Vad gäller i ett sånt läge . ? Förlorar jag vårdnadsrätten ? För i deras land är det ju alltid pappan som har rätten och efter de någon i hans familj ? Kan de gå över svensk lag. ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kan inte uttala mig om jordansk rätt men enligt svensk rätt finns det ingen möjlighet för en mans släktingar att kräva att få ta hand om barnet. Som moder är du barnets vårdnadshavare (FB 6:2) och denna rätt kommer respekteras av svenska myndigheter framför krav från Jordanien. Att giftemålet ägt rum i Jordanien påverkar inte saken. Alltså behöver du inte oroa dig för att behöva skicka ditt barn till Jordanien.

Det är en annan sak om du och barnet befinner er i Jordanien eftersom deras lagar kan vara annorlunda. Det är då inte säkert att svenska myndigheter kan göra något om släktingarna tar barnet ifrån dig.

Adam WinqvistRådgivare