FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/07/2020

Kan tvångsvård beslutas om en person uttalat vilja ta självmord genom äta sig till döds?

Jag undrar om man får tvångsvårda en överviktig vuxen person, som har uttalat sig om att vilja begå självmord genom att äta själv till döds under lång tid.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns tre olika tvångsvårdslagar i Sverige, LVU, LVM och LPT. För att tvångsvård ska bli aktuellt krävs det att personen som är aktuell för vården först blivit erbjuden frivillig vårdform/vårdplan och att vårdbehovet anses överväga den enskildes egen vilja.

Eftersom att du skriver att det gäller en vuxen person förutsätter jag att personen är över 18 år, LVU står för lagen om vård av unga. Detta finns två olika sätt att bli omhändertagen genom denna lag, ett av dem är genom att personen utsätter sig själv för skadligt beteende (3 § LVU). Denna vård kan inte vara längre än till att personen fyllt 21 (21 § 3 st), så det beror på hur gammal personen är. Det är främst socialnämnden som tar initiativ till denna vård, så det är isåfall att göra en orosanmälan om personen till dem.

Är personen över 21 år, är LVM vård av missbrukare i vissa fall, en aktuell lag. För tvångsvård med stöd i denna lag krävs det att en person är i behov av vård pga fortgående missbruk av alkohol, narkotika eller flyktiga lösningsmedel. Dessutom krävs det också att personen till följd av missbruket 1. antingen utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara, löper uppenbar risk att förstöra sitt liv eller kan befaras komma att allvarligt skada sig själv (4 § LVM). Jag har svårt att tänka mig att mat skulle kunna falla under "flyktiga lösningsmedel" och att personen du pratar om på grund av detta inte kvalificeras sig för tvångsvård p.g.a. missbruk. Även om följderna kan bli desamma, inom ett längre tidsspann, genom äta i den mängden att det skulle leda till personens död.

Den sista tvångsvårdslagen är LPT, lagen om psykiatrisk tvångsvård. För att beredas vård enligt denna lagen krävs det att personen lider av en allvarlig psykisk störning, alltså ingen störning av övergående, tillfällig karaktär. Krävs också att störningen leder till att personen har ett oundvikligt behov av psykiatrisk vård som inte kan tillgodoses på annat sätt, eller behöver iaktta särskilda villkor för att kunna ges nödvändig psykiatrisk vård (3 § LPT).

Därav skulle jag jag inte säga att det finns någon lag som stödjer tvångsvård av någon som är överviktig och uttalat sig om att ta självmord genom att äta sig till döds, tyvärr. Det föreligger en liknande problematik kring anorexia där sjukdomen anses "falla mellan stolarna" inom tvångsvården fast svält kan leda till döden och de som lider av sjukdomen inte ofta är villiga att självmant få vård och hjälp med sin sjukdom.

Det finns dock andra tillvägagångsätt för att personen i fråga skulle kunna få hjälp, t.ex. om du skulle kunna få personen till, eller på något sätt kontakta, en psykiatrisk akutmottagning så kanske de personerna som besitter mer erfarenhet och utbildning kan få personen att faktiskt vilja söka hjälp. I många fall hör självmordstankar ihop med depression eller psykisk ohälsa, så om du kunde få personen att gå till en psykolog, kontakta socialen, kanske bara börja chatta men någon som är utbildad inom självmordstankar och psykisk ohälsa, vilket flera sidor gratis erbjuder. https://www.1177.se/liv--halsa/psykisk-halsa/att-soka-stod-och-hjalp/rad-och-stod-pa-chatt-och-telefon/

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare