Kan svärmor få uppehållstillstånd?

Hej!

Denna fråga gäller migration - anhörig.

Min svärmor har amerikanskt medborgarskap. Min svärfar gick nyligen bort och min svärmor kommer snart att gå i pension. Vi vill ansöka om uppehållstillstånd för henne och sen även svenskt medborgarskap för att hon ska kunna bo hos oss permanent. Hon har i dagsläget inget eget boende utan bor hos släktingar i USA. Min man har svenskt medborgarskap. Hur går vi tillväga här? Vi har tidigare fått veta att för att min svärmor ska få uppehållstillstånd så måste vi bevisa att hon är beroende av oss ekonomiskt. Vet ni något mer om hur vi ska/kan bevisa detta? Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som du vill att din mans mamma ska flytta till Sverige för att bo med er.

Enligt 5 kap. 3a§UtlL får uppehållstillstånd ges till en utlänning som är nära anhörig till någon som är bosatt i Sverige , om de har ingått i samma hushåll som den personen och det finns ett särskilt beroendeförhållande mellan släktingarna. Detta innebär att i undantagsfall kan man få uppehållstillstånd för att flytta till en annan nära anhörig i Sverige som man bott tillsammans med i hemlandet. Man ska då kunna visa att man bott tillsammans omedelbart innan den anhörige flyttade till Sverige och att personerna var socialt och känslomässigt beroende av varandra och det därför ska vara svårt att leva åtskilda. Har det gått lång tid från att din man och hans mamma flyttade ifrån varandra kan det vara en sådan omständighet som talar emot att de har ett beroendeförhållande till varandra.

Observera även att under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig när ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen kan försörja sig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för sig själv och utlänningen. Detta betyder alltså att det krävs att han kan försörja både sig själv och sin mamma, samt har en tillräckligt stor bostad för er alla.

Vad är då försörjningskravet? Han måste då visa att han har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön. Hur mycket inkomst han måste ha för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är. Normalbeloppet är den summan som måste finnas kvar efter avdragen boendekostnad.

För två sammanlevande makar eller sambor är normalbeloppet 7952 kr efter avdragen boendekostnad och för en ensamstående vuxen är normalbeloppet 4814 kr.

Vad finns det för krav på bostaden?För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum.

Sammanfattningsvis krävs det att det finns ett beroendeförhållande mellan din man och hans mamma. Det krävs även att försörjningskravet är uppfyllt för att uppehållstillstånd via anknytning ska kunna godkännas.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare