Kan styrelsen gå in i bostadsrätten hur som helst?

Vår mor är dement och ägare till en bostadsrätt. Hon har bott på särskilt boende en tid. Styrelsen i bostadsrättsföreningen har haft nyckel för att kunna släppa in hantverkare efter en vattenskada. Vi har videoövervakning i lägenheten för att se så att mamma inte sover med öppna dörrar, glömmer något på spisen eller behöver hjälp. Vid flera tillfällen ser vi på övervakningsfilm hur olika personer i styrelsen träder in i mammas hem. Tittar på foton, går runt, tittar på hennes post, pratar nedlåtande om henne och oss barn. De tar tom in en barnfamilj och visar runt i lägenheten. Detta händer upprepade gånger fast att vi kommit överens om att de ska kontakta oss om de har behov av att komma in i lägenheten.

Är detta lagligt?

Mvh Dotter

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att styrelsen i din mors bostadsrättsförening har gått in i hennes bostadsrätt utan tillstånd från varken er eller din mor. Som huvudregel kan den som går in i någon annans bostad utan lov dömas för brottet hemfridsbrott (4 kap. 6§ Brottsbalken).

Speciella regler gäller för styrelsen i bostadsrättsföreningar. Styrelsen har nämligen rätt att komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som styrelsen svarar för eller har rätt att utföra (7 kap. 13§ Bostadsrättslagen). Tillåter inte ägaren att styrelsen kommer in i lägenheten vid sådana tillfällen får styrelsen ta hjälp av Kronofogdemyndigheten för att få hjälp att komma in i lägenheten.

Du skriver att styrelsen går in och tittar på foton och hennes post. Detta kan knappast inte falla under de situationer där styrelsen har rätt att gå in i lägenheten och de har inte tillstånd av er mor till det. Jag tolkar din fråga som att tillståndet att använda nyckel in i lägenheten bara gällde för att släppa in hantverkare efter vattenskadan. Därmed bör det som styrelsen har gjort inte vara tillåtet, utan brottsligt som hemfridsbrott.

Ni har alltså möjlighet att polisanmäla styrelsen för hemfridsbrott. Skulle ni vilja göra det ska ni kontakta polisen. Tänk på att spara all bevisning gällande brottet, ifall det skulle gå till domstol.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare