FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/07/2019

Kan spärrtiden på körkortet förkortas?

Hej lawline! För ca 1.5 år sedan så var jag dum nog att röka på sen köra bil. Det blev polisjakt och jag körde över 100km/h i ett bostadsområde, jag hade ingen kontroll över mig själv (första och sista gången jag någonsin provat) det hela slutade med att jag kraschade in i en lada. Fick 50h samhällstjänst samt övervakning i 3 år. Mitt körkort och körkortstillstånd blev indraget i 2,5år. Jag har fast jobb och bidrar till samhället igenom att betala skatt osv. Jag har skött samhällstjänsten och allt utmärkt (är verkligen ingen "kriminell" utan gjorde ett misstag) och är sen tidigare ostraffad. Nu till min fråga: finns det någon som helst chans att få tillbaka körkortet tidigare eller måste jag helt enkelt vänta ut spärrtiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I enlighet med Transportstyrelsens information går det inte att cirka 1,5 år senare förkorta spärrtiden. Hade detta beslut tagits nyligen, så hade du kunnat överklaga beslutet och yrkat på en kortare spärrtid. Tyvärr så är det inte längre möjligt att överklaga beslutet som du har fått (eftersom att tiden för överklagan har gått ut) och därmed skulle jag säga att det inte går att förkorta din spärrtid.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare