Kan särkullbarnen välja att avstå arv till förmån för den efterlevande maken?

Gift, har inga egna barn men det finns 3 särkullbarn. Om maken dör och hans barn vill ha ut fadersarvet direkt måste det då finnas ett skrivet papper att barnen avstår sitt arv tills jag dör? Min make och jag har ett testamente skrivet där det står att hans önskan och vilja är att barnen avstår att få ut arvet direkt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver så har särkullbarn rätt att kräva ut sitt arv direkt när deras förälder avlider till skillnad från gemensamma barn. Särkullbarn kan dock välja att avstå från sin rätt att få ut sitt arv direkt till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 9 § ÄB).

Ett arvsavstående till den efterlevande maken enligt 3 kap. 9 § bör vara skriftligt både ur tydlighetssynpunkt och ur bevissäkerhetssynpunkt. Det är viktigt att även notera att skrivelsen bör omfatta att de väljer att avstå arv till förmån för den efterlevande maken och att de alltså inte avstår från hela sin arvsrätt. Arvsavståendet till förmån för den efterlevande maken kan noteras i bouppteckningen eller som bilagor till testamentet. Särkullbarnen som väljer att göra ett arvsavstående till förmån för den efterlevande maken får istället ut sitt arv från sin förälder som ett efterarv när den efterlevande maken avlider (3 kap. 2 § ÄB).

Tänk på att särkullbarnen inte i förhand kan förbinda sig till att avstå arv i framtiden. De kan alltså inte med juridiskt bindande verkan skriva att de kommer att avstå från arv i framtiden när deras förälder avlider, utan det måste ske när situationen blir aktuell.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare