FrågaFAMILJERÄTTAdoption23/11/2019

Kan sambor adoptera?

Jag har ert barn på snart 2 år, han har aldrig träffat sin biologiska pappa någonsin. Jag och barnets pappa separerade och 10 dagar efter vi flyttat isär får jag veta att jag är gravid, berättade självklart det för honom direkt och han gjorde väldigt klart för mig att han inte ville veta av varken mig eller barnet. När jag va gravid i vecka 16 träffade jag en ny som då blev min sambo i samband med att pojken föddes(strax innan) med andra ord så har han alltid varit den fysiska och känslomässiga pappan och pojken vet heller inte om någon annan pappa. Vi har länge pratat om att min sambo ska adoptera honom så han alltid kommer få ha en sån fin pappa oavsett vad som händer. Den biologiska pappan skulle aldrig frivilligt godkänna detta och det egentligen bara för att jävlas .För att tillägga så finns det en kontakt med den biologiska farmor och farfar som kommer att fortsätta oavsett adoption eller inte. Så frågan är väl, kan min sambo adoptera min son trots att vi inte är gifta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finner vi i föräldrabalkens fjärde kapitel. Vid alla frågor som rör en adoption är det väsentliga barnets bästa och en lämplighetsprövning ska göras.

Får din sambo adoptera din son?
Det har införts nya möjligheter för adoption och regelverket har moderniserats i syfte att stärka barnrättsperspektivet. Nu (sedan den 1 september 2018) kan sambor adoptera under samma förutsättningar som gifta par!

Det krävs att man fyllt 18 år för att få adoptera, tidigare var det 25 år. Det ska dock inom lämplighetsprövningen undersökas om personen i fråga är tillräckligt "mogen" för att adoptera vid en sådan ung ålder och det borde undantagsvis förekomma. En annan regel anger att ett barn inte får adopteras utan samtycke från den förälder som är vårdnadshavare. Av din fråga verkar det inte som att den biologiska pappan är vårdnadshavare och endast ditt samtycke borde då krävas. Men rätten ska normalt ge möjlighet till den som är förälder att yttra sig inom en viss tid, den biologiska pappan kommer bli informerad och ges möjlighet att svara.

I vilket fall är svaret på din fråga ja, det är nu möjligt trots att ni inte är gifta.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare