Kan sambolagen frånsägas genom testamente?

Om jag och min kille blir sambo gäller inte sambolagen om han skrivit ett testamente där han frånsäger sig sambolagen. Gäller verkligen ett sånt testamente? Vad har jag då för skyldigheter och rättigheter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag uppfattar din fråga så tänker din kille skriva ett testamente där han frånsäger sig att sambolagen ska gälla. Med andra ord vill han inte att sambolagen ska tillämpas när han avlider. Det du undrar är om din killes testamente skulle vara giltigt och i så fall hur det kan påverka dina rättigheter och skyldigheter. Nedan kommer jag besvara din fråga.

Sambor saknar arvsrätt

Regler om arv finns i ärvdabalken (1958:637) och regler om sambor finns i sambolagen (2003:376). Utifrån reglerna i ärvdabalken kan utläsas att sambor inte ärver varandra (de med arvsrätt anges i 2 kap. och 3 kap. 1 § ÄB). Det som däremot är möjligt när ett samboförhållande upphör är att en bodelning av samboegendomen sker (8 § SamboL). Det innebär att samboegendomen delas upp mellan dig och din kille. Samboegendom utgörs i huvudregel av din och din killes gemensamma bostad och bohag om ni förvärvat dem för gemensam räkning (3 § SamboL)

Ett testamente utgör inte ett samboavtal

Du och din kille har möjlighet att tillsammans upprätta ett så kallat samboavtal som säger att någon bodelning inte ska ske (9 § SamboL). Eftersom din kille planerar skriva att sambolagen inte ska tillämpas i sitt testamente så uppfattar jag det som att bara han kommer skriva under att bodelning inte ska ske. Därför så gäller inte det han tänker skriva som ett samboavtal. Med andra så skulle den delen av din killes testamente inte ha någon verkan. Dina rättigheter och skyldigheter påverkas alltså inte av den delen av testamentet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare