Kan säljaren kräva originalförpackning vid retur på grund av fel i vara?

Efter många och långa mailkonversationer med ett företag har jag lyckats får mitt köp av ett basturum hävt och blivit erbjuden pengarna tillbaka. Detta efter att ha beställt den i augusti och monterat den i början av september -20. Direkt märkte jag att vissa delar inte fungerade och anmälde detta till företaget dagen efter. Säljaren har enligt uppgift beställt nya delar från underleverantör men inte kunnat svara på när de kan levereras. Så här fyra månader efteråt har jag fortfarande inte fått några nya delar. Nu är säljaren beredd att kreditera köpet. Nu till min fråga:

Företaget begär att varan (Bastun) ska returneras förpackad som den kom, typ originalförpackning. Den finns naturligtvis inte kvar eftersom emballaget var stort och skrymmande så kastades det samma dag som jag monterade bastun.

Har de rätt att begära detta? Hur bör jag hantera frågan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att en konsument har rätt till hävning av ett köp vid fel i vara under vissa förutsättningar är lagstadgat (22 och 28 § konsumentköplagen). Däremot finns det inget lagstöd för att en säljare kan kräva att en vara ska returneras i originalförpackningen. Observera att det är annorlunda vid öppet köp/ bytesrätt, eftersom det är någonting frivilligt som ett företag erbjuder sina kunder. Med andra ord måste du kunna returnera den felaktiga bastun i en likvärdig förpackning, även om det inte är just originalförpackningen.

Mitt råd till dig är därför att du vänder dig till säljaren och förklarar dina rättigheter. Det följer naturligt att man slänger stora förpackningar efter installation av till exempel en bastu. Hade det krävts att man sparade på alla förpackningar utifall att en vara skulle visa sig vara felaktig så hade det placerat konsumenten i en mindre fördelaktig position, vilket inte är i linje med konsumentköplagens syfte.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare