FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/09/2022

Kan säljaren av en hund ha rätt till hundens framtida kullar?

En kvinna som säger sig vara uppfödare åt blandrasen Amstaff/Bully säljer sin hanhund till mig för 9000:- kronor med lov om att hon ska få ta sex kullar efter honom. När han blev könsmogen och fick nos på en tik var han i princip helt ohanterlig, ylade dygnet runt i flera dagar och lyssnade inte till några som helst kommandon, åt inte och var väldigt stressad. Jag frågade då om vi kunde göra en kemisk kastrering på honom. Hon sa då att om han sedan inte kan göra valpar så blir du skyldig mig pengar. Jag har inte fått kvitto på pengarna jag har betalat för hunden, inte heller avtalet som vi skrivit under och hon har lovat att skicka. När jag skulle betala för hunden skulle jag swisha pengarna till ett helt annat nummer än det jag har till henne. Får det egentligen gå till så här? Betalning trots att hon ska ha kontrollen. Kan jag bli skyldig pengar om det inte blir valpar? Vad gör jag om hon inte skickar kvitto och avtal? Kan jag på något vis dra mig ur det här utan att lämna tillbaka hunden? Mvh Helen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du om försäljningen har gått rätt till och ifall du kan ta dig ur situationen och få behålla hunden på något sätt.

Ett avtal kan innehålla villkor om prestationer efter betalning

Det är inte konstigt i sig att ni avtalat om att säljaren ska ha rätt till framtida kullar från hunden. I svensk rätt råder avtalsfrihet och det finns inga hinder att lägga upp försäljningen som ni gjort förutsatt att det är vad ni kommit överens om. Du är alltså skyldig säljaren hundens sex framtida kullar. Det ska påpekas att den som hävdar en rätt till något också har bevisbördan för att ni avtalat om det. Säljaren måste alltså kunna bevisa att avtalet mellan er har den lydelsen. Som jag förstår det har säljaren ett skriftligt kontrakt med din underskrift som bevisar att ni kommit överens om att hon ska få hundens sex framtida kullar.

Om du bryter mot avtalet blir du ersättningsskyldig

Eftersom du är skyldig säljaren sex kullar innebär det ett avtalsbrott om du inte levererar dem vilket inte kommer hända om du kastrerar hunden (köplagen 17 § st. 3). Då har säljaren rätt till ersättning för vad hon gått miste om (köplagen 57 §). Ersättningens storlek ska då motsvara värdet för sex normala kullar från hunden (köplagen 67 §).

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare