FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/01/2021

kan säljaren ångra sig?

Hej har 2 frågor jag behöver få svar på. Då jag köpte en produkt på blocket för 6000:- men säljaren vägrar och slirar hela tiden med att sända iväg produkten och det har tagit 7 veckor nu. "Men" då han är villig att sända pengarna tillbaka till mig. Då jag inte vill ha pengarna utan produkten som jag har köpt av honom.

1: har jag fortf en chans att vinna domstolen om jag köpt en produkt men säljaren inte sänder varan. Men han swishar tillbaka pengarna då jag vill ha "varan" ??

2: pratade med en vän som sa att det var möjligt att få den andra personen "säljaren" att betala för domstols utgifterna??

TACK PÅ FÖRHAND! MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ingånget avtal ska hållas

Som utgångspunkt är både säljare och köpare bundna av sina viljeförklaringar, och ett ingånget avtal om köp ska hållas av båda parterna (1§ avtalslagen). Den som bryter mot avtalet begår ett avtalsbrott.

Ett köp mellan två privatpersoner regleras genom köplagen, och denna lag är dispositiv. Detta innebär att om parterna är överens om det, så kan de avtala om andra saker än vad som är stadgat i lagen. Som utgångspunkt är det så att säljaren är skyldig att leverera varan efter att ni har kommit överens om köpet, speciellt då betalning skett. Säljaren kan inte backa ur avtalet hur som helst, utan det förutsätter att köparen har begått ett kontraktsbrott genom exempelvis dröjsmål med betalning eller bristande medverkan (54-55§§ köplagen). Då du har betalt låter det osannolikt att säljaren får häva köpet.

Du har som köpare rätt att kräva att säljaren fullgör köpet, alltså levererar varan (23§ köplagen). Dock behöver säljaren inte fullgöra om det föreligger ett hinder som säljaren inte kan övervinna eller om det kräver en uppoffring som man inte kan kräva att säljaren ska göra. Exempel på detta skulle kunna vara att om varan förstörts, eller om det förutsätter stora ekonomiska förluster för säljaren att leverera varan. Att säljaren bara har ångrat sig är i regel inte tillräckliga skäl för att inte fullgöra köpet. Det skulle även kunna vara så att om ni har kommit överens om att säljaren får ångra sig innan leverans, så gäller också detta.

Om säljaren inte fullgör

Om säljaren då inte fullgör köpet som hen är skyldig att göra, kan du kräva skadestånd eller hävning. Så som jag förstår det så är du inte intresserad av att häva köpet, utan att säljaren ska fullgöra. Om säljaren tvärt inte går med på detta är nästa steg att ta det till domstol. Det är svårt för mig att säga vilka utsikter du har för att vinna ärendet, men det är värt att överväga om det är värt risken att du förlorar. Det kan bli en utdragen rättsprocess, och det bästa är såklart att försöka lösa problemet med säljaren utanför domstolsprocess. Men som utgångspunkt är det så att den part som förlorar en process i domstol, ska betala motpartens rättegångskostnader. Men detta kan också variera från fall till fall, och om det är så att man endast vunnit eller förlorat delvis. Att säljaren swishar tillbaka pengarna utgör i sig inte nödvändigtvis hinder för att du skulle vinna en domstolsprocess. Det kan vara värt att överväga att bara ta emot återbetalningen, men som utgångspunkt utifrån vad du nämnt här låter det som att säljaren inte har rätt att inte fullgöra sin prestation.

Om du vill ha vidare rådgivning kan du kontakta vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare. Du kan kontakta dem här.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare