Kan säljaren ändra pris sedan avtal ingåtts?

Hej
Den 2018-03-19 köpte jag glasögon på optikerföretaget "X" för en summa på 6868kronor. Jag tog det på avbetalning genom "Y"-banken. Nu den 6/7 får jag ett samtal från butiken att deras revisor har märkt att dom har räknat fel på 192 kronor och vill att jag skall skriva på ett kvitto.Jag kontrar med att då får dom stå för det för jag har fått ett pris han säger då att dom har debiterat 192 kronor på mitt "X"-konto i "Y"- banken. Jag tycker det är mycket underligt att dom i efterhand kan ändra på min summa som jag inte har godkänt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga lagar i ditt fall är avtalslagen (AvtL) och konsumentkreditlagen (KkrL) eftersom du köpt glasögonen på kredit.

Du har ingått ett avtal med optikerföretaget som båda parter är bundna av. Med detta följer att även det angivna priset om 6868 kr är bindande (1 kap. 1 § AvtL). Från denna regel finns dock ett undantag. Om företaget av misstag angett priset 6868 kr och du insåg eller bort inse misstaget, är säljaren inte bunden av priset. Eftersom det är så liten skillnad på priserna bör företaget knappast kunna beskylla dig för att ha förstått misstaget och därmed varit i ond tro. Det första priset ska därför gälla.

Även om företaget som sålt glasögonen till dig nu överlåtit fordran till "Y"-banken kan du göra samma invändningar gällande mot Y som du kunde göra mot optikerföretaget "X" (29 § KkrL). När Y-banken nu kräver dig på 7060 kr (6868+192 kr) kan du invända att det avtalade priset gäller.

Jag skulle råda dig att ta kontakt med banken och framföra att du inte är skyldig att betala mer än vad som avtalats vid köpet, dvs. 6868 kr. Skulle de trots detta fortsätta kräva mer pengar av dig kan du vända dig till konsumentverket eller konsumentvägledaren i din kommun.

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare